Jumaat, Mac 25, 2005

Jiwa Rasa Gelora...




Jiwa saya rasa bergelora. Perasaan saya rasa bercampur-campur sebenarnya, antara gembira dan sedih. Rasa gembira kerana akan pergi ke tempat baru, jumpa orang baru, pejabat baru dan persekitaran baru. Tapi tentunya sedih kerana akan meninggalkan tempat kerja sekarang yang telah lebih 7 tahun saya bersama. Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bekerja yang sebahagian besar hidup kita dihabiskan di situ.

Masih segar dalam ingatan ketika dipelawa oleh seorang rakan untuk bertukar kerja ke Ipoh, saya hampir-hampir menolak. Walaupun saya lahir dan dibesarkan di Perak, tetapi tidak pernah terfikir untuk bekerja di Ipoh, kerana Kuala Lumpur adalah lubuk kesenangan. Segala-galanya ada di KL, baik ataupun buruk. Lagipun pada masa itu, saya rasa sudah agak selesa dengan persekitaran kerja di KL.

Semasa di Ipoh jugalah saya memasuki alam rumah tangga. Disatukan dengan suri jiwa ini. Bersama menikmati keindahan dan kelapangan hidup di negeri kelahiran. Hampir setiap minggu boleh pulang ke kampung, malah boleh berulang-alik menjenguk kedua-dua orang tua setiap hari jika kami mahu.

Tapi, kuasa Allah menentukan segalanya. Dia yang memberi peluang pada saya bekerja di negeri sendiri dan dia juga yang menentukan yang sudah sampai masanya saya tinggalkan negeri Perak ini. Banyak kenangan semasa di Ipoh. Kenangan bersama rakan sekerja tentunya tak dapat dilupakan, bertegang urat dan berbaik semula dah jadi biasa. Gembira saya sempat berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan di Ipoh dan bersama melakar kejayaan dengan memenangi berbagai anugerah.

Pertengahan bulan depan saya tidak akan menulis dari Ipoh lagi kerana akan berhijrah ke utara. Itu pun jika saya masih sempat untuk menulis. Harapan saya, dapat terus bersama berkongsi rasa dan cita di dunia blog, tetapi memandangkan tanggungjawab dan skop kerja yang sudah tentu lebih besar dan berat, mungkin agak sukar untuk saya melayari dunia internet sekerap sekarang. Yang lebih merisaukan, entahkan tiada masa juga untuk meneruskan hobi membaca dan mengumpul buku. Bagaimana rupanya dunia jika tanpa buku!


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails