Isnin, Disember 13, 2004

Islam : Agama, Sejarah dan Peradaban

.



Islam ; Agama, Sejarah dan Peradaban
Seyyed Hossein Nasr
Professor Islamic Studies, George Washington University
Penerbit Risalah Gusti. September 2003
237 ms
RM27.80

Terjemahan dari teks asal
Islam : Religion, History, and Civilization 2003
HarperCollins Publishers Inc.



Buku ini adalah salah sebuah buku yang telah saya beli dari Pustaka Indonesia beberapa bulan yang lepas. Saya beli buku ini kerana memang sudah lama mengkagumi tulisan Seyyed Hossein Nasr, seorang intelektual Islam yang banyak menulis buku mengenai falsafah Islam dan sains, juga mengenai sufism.

Walaupun telah lama dibeli, saya hanya tergerak untuk membaca buku ini apabila terjumpa teks asal buku ini di dalam bahasa inggeris yang bertajuk Islam : Religion, History and Civilization yang diterbitkan pada tahun 2003 oleh Harper Collins Publishers Inc. Di belakang buku itu ditulis, bahawa buku ini adalah respons penulis terhadap peristiwa 11 September 2001. Saya menyangkakan buku ini adalah tulisan lama beliau yang mungkin baru diterjemah ke Bahasa Indonesia. Rupanya ianya adalah buku baru yang sangat relevan dengan keadaan dunia semasa. Buku ini juga telah diterjemah ke bahasa Indonesia pada tahun yang sama buku asalnya diterbitkan iaitu 2003. Lihat, bagaimana hebatnya industri penterjemahan di Indonesia.

Buku ini memberi gambaran dan penerangan sepintas lalu mengenai Islam dan ajarannya. Penulis menerangkan dengan begitu menarik, sejarah kewujudan Islam dari zaman Nabi hingga ke hari ini. Turut disentuh mengenai faktor kewujudan mazhab yang berlainan di dalam Islam. Kehebatan peradaban Islam juga dibincang dengan menceritakan tentang zaman kegemilangan empayar Islam di seluruh dunia.

Membaca buku ini bagaikan mengambil `crash course' mengenai Islam. Sebagai seorang penganut Islam, kita akan merasa bagaikan dibawa mengulang kembali pemahaman kita terhadap Islam dan melihatnya dari perspektif yang lebih segar dan semasa.

Buku ini juga amat sesuai jika dihadiahkan kepada rakan-rakan non-Muslim yang ingin tahu mengenai Islam pasca 11 September 2001.



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails