Rabu, Disember 15, 2004

Teater Di Mana Bumi Dipijak

.




Teater Di Mana Bumi Dipijak - Memoir Mustapha Hussain
3 & 4 Disember, 2004
Taman Budaya Negeri
Ipoh Perak


Saya dan isteri rasa begitu bertuah kerana telah menonton Teater Perdana Memoir Mustapha Hussain yang berlangsung di Auditorium Taman Budaya Negeri Perak, Ipoh, pada 3 Disember lepas. Teater arahan Seri Bayan ini adalah adaptasi dari buku Memoir Mustapha Hussain: Kebangkitan Nasionalisme Melayu Sebelum Umno.

Mujur, saya ada memiliki buku ini. Pernah membacanya tapi terhenti separuh jalan, bukan kerana tidak menarik, tetapi kerana tebalnya 655 muka surat, memerlukan kesabaran untuk menghabiskan hingga ke mukasurat terakhir. Mustapha Hussain adalah seorang lagi tokoh yang dilupakan. Beliau adalah Naib Presiden Kesatuan Melayu Muda KMM, sewaktu Ibrahim Yaacob menjadi Presiden.

Mustapha yang dilahirkan di Matang, Perak, pada 21 Ogos 1910, pernah berkhidmat sebagai Pensyarah Sekolah Pertanian Malaya, Serdang, Selangor dari 1933 sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua. Mustapha telah berjasa menyelamatkan nyawa ratusan askar Melayu dan keluarga mereka, polis, sukarelawan dan orang awam yang diancam peperangan.

Pada zaman pendudukan Jepun, Mustapha telah turut aktif dalam Malai Giyu Gun, Hodosho, Kris, penggubalan Perlembagaan Malaya Merdeka dan pembabitannya dengan Jepun mengakibatkan beliau menerima padah daripada British.

Sekembalinya British ke Malaya, Mustapha dipenjarakan dari 1945 hingga 1946 dan hanya dibebaskan selepas ratusan askar Melayu yang diselamatkan dalam Perang Dunia Kedua menghantar petisyen kepada Pentadbiran Tentera British (BMA).

Ramai yang tidak tahu, Mustapha hampir menjadi Perdana Menteri Malaysia yang pertama apabila beliau dicalonkan bertanding kerusi Presiden Umno sewaktu Dato Onn Jaafar, meninggalkan UMNO, pada tahun 1951. Mustapha telah ditewaskan oleh Tengku Abdul Rahman dengan kekurangan hanya satu undi. Dia kemudiannya dicalonkan pula untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO dan beliau mendapat undi yang sama banyak dengan Tun Abdul Razak. Tun Abdul Razak diisytiharkan pemenang hanya setelah Pengerusi Tetap memberi undi pemutus.

Namun, ramai ahli UMNO sendiri tidak mengenal beliau, apatah lagi generasi baru yang sepanjang hayat mereka hanya mengenal Dr M sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia.

Memang bukan suatu kerja yang mudah untuk menterjemahkan naskhah sebuah memoir ke pentas teater. Teater ini mengambil format penceritaan oleh anak Mustapha, Insun Sony Mustapha tentang sejarah hidup ayahnya. Teater yang memakan masa dua jam setengah ini mungkin agak membosankan kepada yang tidak mengenali tokoh ini. Namun, pujian harus diberikan kepada semua para pelakon yang telah menunjukkan mutu lakonan yang sangat baik. Hiasan prop untuk pentas sangat menarik walaupun perlu banyak kali menukar setting. Selingan lagu oleh penggubah lagu Azmeer juga begitu menyentuh perasaan.

Teater ini antara lain dibintangi oleh Jalaludin Hassan sebagai Mustapha Hussain semasa tua dan Rebecca Nur Islam sebagai Insun. Tidak ketinggalan Prof Madya Dr Abdul Samad Salleh, Prof Mohammad Ghouse Nasaruddin dan Dr Jamaludin Osman. Teater ini dianjurkan bersama DBP Wilayah Utara, Jabatan Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri Perak serta Pusat Pengajian Seni USM.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails