Ahad, Mei 27, 2007

Berdakwah dengan Efektif:




Berdakwah dengan Efektif:
Teori & Teknik Moden Mendorong Perubahan Tingkah Laku

Abdullah Hassan,
PTS Islamika

Harga: RM 23.00 / RM 26.00 (Sabah & Sarawak)
ISBN: ISBN 983-192-115-1
Barcode: 0123456789
Jumlah Halaman: 256 halaman
Tarikh Terbit: 30 November 2006




Terimakasih penganjur Seminar Pencinta Buku dan pihak PTS yang menghadiahkan buku ini. Saya nyaris tidak membaca buku ini kerana menyangka buku ini seperti buku dakwah yang sering saya baca dan faham dahulu. Saya membayangkan buku-buku haraki tulisan tokoh Ikhwanul Muslimin seperti Hasan Al Banna, Mustafa Mashur dan Fathi Yakan, sebagai contoh.

Rupa-rupanya buku ini bukan buku dakwah dan harakah seperti yang saya sangkakan. Ianya bukan ditulis oleh tokoh agama, walaupun penulisnya tidak dinafikan mempunyai ilmu agama yang tinggi, juga komitmen yang tinggi kepada agama. Abdullah Hassan adalah tokoh linguistik dan pakar Bahasa Melayu. Kini, beliau memegang jawatan Profesor Bahasa Melayu dan Komunikasi di Fakulti Bahasa, UPSI. Prof Abdullah juga terkenal sebagai tokoh yang konsisiten memperjuangkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan dan pentadbiran.

Selain itu, Pro Abdullah juga banyak menulis buku tentang Teknik Berfikir, Etik dalam Pengurusan dan Komunikasi Interpersonal. Pengalaman inilah yang beliau tumpahkan dalam buku ini. Buku ini menghidangkan teori motivasi dan komunikasi moden. Sesiapa yang belajar ilmu pengurusan sudah tentu akan biasa dengan teori-teori yang dibincangkan di dalam buku ini. Teori Maslow, Mc Clelland, Brehm dan lain-lain dibincangkan di dalam buku ini. Sekali lalu seperti membaca buku pengurusan, bukan buku dakwah!

Bahagian ini mungkin boleh dijadikan rujukan bukan sahaja kepada pendakwah, tetapi juga kepada orang seperti saya yang sudah lama meninggalkan buku teks pengurusan. Ini adalah jalan mudah untuk ulangkaji teori-teori motivasi dan pengurusan. Lebih menarik lagi, teori-teori ini diterangkan dalam Bahasa Melayu.

Bahagian kedua buku ini menarik perhatian saya bila teori komunikasi dibincangkan dengan lebih detil dengan mengambil contoh cara berdakwah para pendakwah masakini. Penulis seperti membuat kritikan sosial terhadap gelagat sesetengah pendakwah yang tidak mengambil kira kepelbagian audiens dalam menyampaikan dakwah. Penulis menyeru dakwah disampaikan secara positif bukan negatif. Penulis juga berkonsi tenatng komunikasi bukan lisan, juga penggunaan humor dan puji-pujian daam berucap.

Saya harap buku ini dibaca oleh para pendakwah. Banyak ilmu komunikasi dan motivasi yang boleh dipelajari dan dipergunakan dalam menyampaikan dakwah. Ianya juga patut dibaca semua kerana bukankah dakwah itu juga tugas kita semua?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails