Selasa, Oktober 31, 2006

Salam Syawal




Salam Syawal kepada semua.

Seronok betul bercuti panjang. Cuti seminggu terasa nikmatnya bila boleh buat macam-macam benda (selain kerja pejabat). Saya berjaya menghabiskan beberapa buah buku sepanjang bulan Ramadan hingga ke Hari Raya. Antara yang paling berkesan ialah buku Fisafat Pendidikan Islam menurut Prof Naquib Al-Attas tulisan Prof Wan Mohd Nor Wan Daud. Nanti saya tuliskan dalam posting yang akan datang.

Kegembiraan bertemu sanak saudara, juga keenakan lemang dan rendang, laksa johor masakan suri, memanglah kenikmatan tiada tara.

Selain dari keseronokan menjamu selera dengan hidangan kuih raya, ada juga keseronokan lain yang terhidang di media. Antara yang menarik hati ialah kisah seorang ahli majlis perbandaran yang terhalang dari menyiapkan istana idaman. Struktur istana sudah mula kelihatan menyergam megah. Siapa yang tidak rasa bangga bila punya mahligai indah yang dikelilingi oleh rumah-rumah buruk dan laih.

Khabarnya mahligai indah dibina tanpa kelulusan majlis perbandaran. Lalu ramailah pula yang naik angin dan membantah. Marah kerana si tuanpunya rumah didakwa menggunakan kuasa sebagai ahli majlis perbandaran untuk membina mahligai tanpa izin. Ramai yang geram kerana majlis didakwa bersikap tegas dan tanpa kompromi dengan rakyat biasa. Ramai juga yang geram kerana mereka tak ada duit nak buat mahligai seindah itu.

Tak tahulah. Salah tetaplah salah. Sepatutnya buatlah ikut aturan. Agaknyalah kalau diminta kelulusan dan dibayar cukai, tentu akan dipertimbangkan untuk kelulusan.Lalu tiada lagi isu yang timbul. Hilanglah kisah menambun harta.

Kenapalah kebanyakan mereka yang menyertai politik, mesti berlumba-lumba mahu menimbun harta dan membina mahligai. Memang tak salah jika mampu, tapi kalau diikutkan gaji, memang tak mampu. Selalunya, kebanyakan yang menyertai politik mesti ada perniagaan sendiri, kalau tidakpun diusahakan oleh adik-beradik terdekat. Kenapa bila jadi orang politik mesti masuk bisnes? Yang ironinya, lagi kuat sumpah dan janji mereka untuk berkhidmat demi rakyat, agama, bangsa dan negara, lagi bersungguh usaha mengaut harta dan melebarkan empayar bisnes.

Kadang-kadang saya garu kepala bila tengok kenalan yang dulunya kerja budak pejabat, tapi jadi kaya raya bila masuk politik. Tiba-tiba sudah jadi ahli perniagaan berjaya! Padahal dahulu di dalam kelas punyalah bodoh, tak boleh diajar. Mengira pun tak berapa reti. SPM pun setakat lepas.

Yalah. Mungkin itu rezeki mereka. Masyarakat pun sudah boleh terima bila ahli politik jadi kaya raya. Sudah begitu adatnya. Kalau ahli politik menjadi miskin, mungkin jadi kemusykilan. Takkan tak dapat peluang apa-apa, kata mereka.

Bidang politik sudah jadi bagai satu kerjaya mencari kesenangan hidup. Tidak lebih dari kerjaya lain seperti doktor dan loyar. Lalu tidak salah menjadi kaya jika menjadi orang politik. Jauh benar bezanya orang politik zaman ini dengan orang politik zaman sebelum merdeka. Itulah agaknya yang dikatakan oleh Prof Naquib mengenai punca kemunduran masyarakat. Bukan kurang harta atau ilmu, tetapi kurangnya adab.

Bilakah agaknya kita dapat berjumpa dengan ahli politik yang kaya sebelum masuk politik, tetapi menjadi miskin bila jadi ahli politik. Bukan miskin kerana gagal bisnes, tetapi miskin kerana ikhlas berhabis duit menolong orang susah dan memerlukan.

Bolehkah kita jumpa ahli politik yang masih duduk di rumah teres dan pergi kerja naik bas, walaupun sudah bergelar yang berhormat? Ada lagikah pemimpin seperti Abu Bakar yang menghabiskan semua harta untuk agama, seorang kaya yang jadi miskin kerana agama?

Ada lagikah contoh pemimpin ulung seperti dipuisikan oleh Taufik Ismail dalam Lima Syair Tentang Warisan Harta?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails