Jumaat, Oktober 13, 2006

Bacalah Al-Qur'an




Nuzul Quran disambut sebahagian besar rakyat Malaysia dengan penuh gembira. Siapa yang tidak gembira kalau diberi cuti. Meskipun tidak mengerti kenapa bercuti. Kalau tidak kerana cuti, mungkin lebih ramai yang tidak tahu apa itu Nuzul Qur'an.

Nuzul Qur’an pada 17 Ramadan setiap tahun adalah tarikh ulangtahun Al-Qur’an mula-mula diturunkan. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 kelahiran Nabi Muhammad. Nabi didatangi Malaikat Jibril yang menurunkan wahyu yang pertama dari Allah.

Al-Qur'an adalah sebuah kitab yang istimewa kerana ianya datang dari Allah, bukan tulisan dan ilham manusia. Ianya diturunkan secara beransur-ansur selama 23 tahun. Ianya adalah mukjizat nabi, yang dijamin ketulenannya sehingga hari Kiamat. Teks asal Al-Qur'an dio dalam Bahsa arab tidak berubah walaupun sudah 1400 tahun lebih diturunkan.

Kepada yang Muslim, bercerita tentang Al-Qur'an mungkin sesuatu yang membosankan. Semua orang dah tahu, Al-Qur’an itu sangat penting untuk umat Islam, mulia darjatnya. Dari kecil lagi kita sudah diajar membaca dan mengenal huruf-huruf Al-Qur’an. Bermula dengan Muqaddam. Bila sudah tamat belajar membaca Al-Qur’an, sudah dianggap dewasa, yang perempuan boleh berkahwin, yang lelaki, kalau sudah berkhatan pun sudah boleh berangan kalau hendak kahwin. Ramai juga yang belajar Al-Qur’an kerana terpaksa. Dipaksa oleh orangtua Kalau dikumpul cerita-cerita lucu semasa belajar Al-Qur’an semasa kecil, boleh buat buku berjilid-jilid.

Itu cerita dulu-dulu masa kecil. Apa yang malang, cerita-cerita itu berhenti setakat itu kepada sebahagian besar umat. Bagi sesetengah orang, membaca Al-Qur'an terhenti apabila sudah khatam. Lalu Al-Qur’an dibiarkan sepi di sudut paling tinggi dalam almari perhiasan di rumah.

Sesekali ianya akan dibuka untuk menghalau syaitan atau jika ada kematian di rumah. Itu sahajalah tugas Al-Qur’an. Sesekali bila anak nak ambil peperiksaan, pergilah berjumpa orang alim untuk dibacakan Al-Qur’an buat air penerang hati.

Al-Qur’an sudah tidak dibaca, apalagi dikaji.dan diteliti untuk mengambil makna darinya. Orang kita lebih senang membaca buku karya pemikir-pemikr agung dunia, dikaji diterjemah dan diwacanakan. Jarang sekali perkara yang sama dilakukan terhadap Al-Qur'an, karya yang maha Agung dari Allah, Tuhan yang mencipta kita.

Apa yang lebih mlang, ada segelintir umat islam sendiri yang memandang sepi akan Al-Qur’an, memandang rendah orang yang suka merujuk hujah kepda Al-Qur'an. Mereka yang sering merujuk kepada al-Qur’an digelar golongan yang bodoh, fundamentalis dan jumud.

Golongan yang gemar merujuk kepada terjemahan dan tafsir Al-Qur’an yang muktabar dianggap golongan literis yang hanya faham makna selapis dari AL-Qur’an. Kepada mereka Al-Qur’an tidak boleh dibaca selapis sahaja, kerana banyak maksud dan lapis makna kepada Al-Qur’an. Kini ada kecenderungan dari segelintir umat Islam yang gemar menafsir Al-Qur'an dengan akal rasional semata-mata tanpa merujuk kepada tafsir bil - Qur'an yang terdahulu.

Tidak dinafikan, Al-Qur’an tidak sepatutnya difahami secara literal dari terjemahannya semata-mata. Ianya perlu dikaji dengan mendalam, perlu belajar ulumul Qur’an, sains Al-Qur’an yang merangkumi asbabun nuzul, bahasa dan nahu, ilmu tafsir dan jenis-jenisnya dan lain-lain ilmu.

Bayangkan betapa jauhnya kita dari Al-Qur’an, jika kita masih membaca Al-Qur’an tetapi tidak memahami dan mengkaji Al-Qur’an. Bayangkan berapa ramai pula yang langsung tidak membaca Al-Qur’an!

Sempena Nuzul Qur'an eloklah kita kembali membaca dan mengkaji Al-Qur'an. Kepada rakan-rakan yang bukan Islam yang minat membaca, cubalah bacaAl-Qur'an slein dari buku-buku lain, Kini Al-Qur'an mudah didapati di internet. Bacalah, kerana Al-Qur'an adalah sumber utama untuk memahami Islam dan umat Islam.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails