Jumaat, Disember 30, 2005

Hingga Akhir Nanti...


Terhibur betul saya tengok Alleycats di TV7 semalam. Rancangan dari studio 1 yang pernah disiarkan di Astro. Dah lama tak tengok Alleycats beraksi di pentas.

Lagu-lagu Alleycats memang puitis dan sedap didengar. Berapa banyak jiwa yang terusik, berapa banyak kolam airmata yang melimpah dek lagu-lagu mereka. Siapa yang tak tersentuh dengan siri lagu Februari mereka, Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi dan Setahun sudah berlalu yang begitu puitis. Lagu Berita dari Rantau yang menggamit kenangan di kampung, juga lagu Khabar buat Ibu yang bagai isi sepucuk surat kepada ibu mohon merestui seorang calon menantu.

Saya besar dengan lagu-lagu Alleycats. Mendengar kembali lagu-lagu ini pasti akan mengingatkan saya semula pada memori lama, kisah di tahun 70 an ketika masih di sekolah rendah. Akan terbayang wajah kawan-kawan sepermainan. Lagu-lagu ini mengingatkan saya masa di asrama, berkongsi dengar lagu di pemain kaset kawan. Teringat macam mana kami dengan pintarnya menyembunyikan pemain kaset di dalam loker dari warden sewaktu Inspection setiap pagi Sabtu.

Ada sesuatu yang menarik mengenai Alleycats. Walaupun tak berapa fasih berbahasa Melayu, mereka berjaya menyampaikan lagu Melayu dengan begitu baik sekali. Zaman itu, ramai juga penyanyi bukan Melayu memilih menyanyi lagu Melayu. Ada Gingerbread, ada Moses & Chris Vadham, ada Kenny, Remy Martin, DJ Dave. Sebelum itu ada Andre Goh yang menyanyi lagu asli dengan begitu baik sekali.

Kini, bukan tak ada penyanyi bukan Melayu menyanyi lagu Melayu, tapi sukar nak dicari. Apa nak dihairankan, yang Melayu pun segan nak nyanyi lagu Melayu. Bukan lagu sahaja, akhbar, filem, bahan bacaan dan lain-lain yang Melayu sifatnya bagai sekadar jadi milik sekelompok kecil dari satu bangsa besar yang kononnya berdaulat. Ia bagai bukan lagi jadi milik negara yang dijunjung bersama.

Ada satu lagi yang menarik tentang ahli kumpulan Alleycats ini terutama dua ahlinya yang asal iaitu David dan Loga. Walaupun zaman sudah berubah, sudah masuk era globalisasi, mereka bagai terperangkap di zaman 70-an. Lihatlah fesyen pakaian mereka. Rambut Afro sarang tebuan, pakai baju batik atau baju bunga-bunga masuk ke dalam seluar. Orang dah tak pakai macam tu, tapi mereka masih tak berubah. Mereka bagai ikan di lautan masin. Pedulikan apa orang kata. Mereka tetap macam itu. Alleycats belum bercadang untuk tukar rambut afro dengan rambut gaya mohican atau gaya rasta untuk mengambil hati peminat.

Lain pula dengan orang kita yang tak mau jadi ikan. Kadang suka mengembek macam kambing, kadang mengaum macam rimau, bergantung pada kandang mana kita berada. Kadang jadi sesumpah, agar lebih deras boleh menukar warna kulit.

Eh.. Panjang pula cerita saya. Terima kasihhhhhh...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails