Jumaat, Disember 23, 2005

Cak Nur & Pemikirannya



Nurcholish Madjid
Kontroversi Kematian dan Pemikirannya
Adian Husaini
September 2005
Khairul Bayan Press, Indonesia
121 mukasurat


Buku yang saya beli di Pustaka Indonesia ini buku yang agak baru di pasaran ketika itu. Saya memang tertarik dengan sosok tokoh Indonesia ini, begitu tertarik dengan buku-buku beliau seperti Khazanah Intelektual Islam yang mengenalkan saya kepada tokoh cendekiawan Islam terkemuka.

Nurcholish Madjid meninggal dunia pada 29 August 2005. Nurcholish yang biasa dipanggil Cak Nur adalah seorang cendekiawan Islam dan satu nama besar di dunia Islam. Beliau antara tokoh yang pernah berguru dan membuat Phd dengan cendekiawan Islam ternama Fazlur Rahman di Chicago University.

Di Indonesia Cak Nur dikenali ramai sebagai seorang tokoh pembaruan Islam, juga digelar neo-modernis yang sering mengeluarkan pendapat yang kontroversi.

Awal 70an Cak Nur pernah menulis menyokong sekularisasi yang telah mencetuskan satu polemik yang panjang. Fahaman sekularisasi dan sekularisme memang ditolak ramai tokoh Islam seperti Prof Naquib Al-Attas yang menulis buku Islam & Secularism. Cak Nur cuba membezakan antara sekularisme dan sekularisasi. Sekularisasi beliau tafsirkan sebagai 'menduniakan nikai-nilai yang sudah semestinya bersifat duniawi dan melepaskan umat Islam dari mengukhrawikannya.'

Beliau mengejutkan dengan mendokong fahaman pluralisme agama, yang menanggap semua agama adalah sama dan semua penganutnya akan masuk syurga. Cak Nur juga pernah mengeluarkan pendapat yang membenarkan perkahwinan antara agama.

Beliau juga antara tokoh yang dikatakan mendokopng fahaman Liberalisme agama yang memahami nas-nas agama menggunakan akal fikiran semata. Jaringan Islam Liberal mengannggap belaiu sebagai seorang tokoh pendokong liberalisme.

Adian Husaini, penulis buku ini sedang menyiapkan tesus Phd beliau di ISTAC. Beliau antara ramai yang menulis dan tidak bersetuju dengan pendapat dan pemikiran Cak Nur. Buku ini sangat menarik jika ingin mengetahui tentang pemikiran Cak Nur dan sanggahan terhadap pemikiran beliau. Tambah lagi bila Majlis Ulama Indonesia (MUI) telah mengeluarkan fatwa mengharamkan fahaman Sipilis (Sekularisme, Pluralisme Agama, Liberalisme) di Indonesia.

Fatwa itu dikeluarkan tepat sebulan sebelum kematian Nurcholish Madjid iaitu 29 July, 2005. Nurcholish Madjid meninggal sebulan kemudian, tanpa sempat menjawab kontroversi pemikiran beliau atau menarik kembali kenyataan beliau yang kontroversial. Tinggallah pemikiran beliau itu untuk dikaji dan didiskusi oleh pendokong Islam zaman mendatang.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails