Khamis, Mac 17, 2005

Hatiku Terluka di Bukhara



Hatiku Terluka Di Bukhara
Wan Hashim Wan Teh
Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
Terbitan Pertama 2002
319 ms


Dah lama novel ini ada di pasaran. Novel ini adalah salah satu dari finalis bagi Hadiah Sako 2 bagi Novel Nasional 1997/2002. Saya telah memiliki dua novel yang lain dari siri ini iaitu Kawin-Kawin karya Azizi Hj Abdullah dan Enrique Mengundang Jauh tulisan HM Tuah Iskandar.

Hatiku Terluka Di Bukhara adalah sebuah novel travelog. Ia mengisahkan tentang pengalaman perjalanan pengarang sewaktu berkunjung ke bumi Soviet Union. Perjalanan ini dicatatkan sebelum Soviet Union berpecah. Ia cuba menggambarkan budaya dan cara hidup di bawah pemerintahan sosialisme. Perjalanan penulis telah memperlihatkan kemajuan teknologi yang telah dicapai oleh Soviet Union dalam bidang sains terutama sekali bidang sains angkasa.

Membaca novel ini juga akan mengenalkan pembaca kepada Tchaikovsky, pencipta muzik agung Rusis. Peter Ilych Tchaikovsky lahir di Votinsk pada 1840 dan meninggal dunia di Leningrad pada tahun 1893. Tchaikovsky mencipta gubahan muzik yang dikenali ramai seperti Swan Lake, Sleeping Beauty, 1812 Overture dan Piano Concerto No 1. Penulis membawa kita melawat Muzium Tchaikovsky, juga singgah di rumah yang pernah didiami beliau di Kiln.

Penulis juga sempat menyelitkan kisah pertemuan beliau dengan seorang anak Melayu yang menjadi penari balet terkanan di Royal London Ballet.

Bukhara adalah bumi kelahiran Imam Bukhari. Ianya juga tempat lahirnya Ibnu Sina, pemikir dan pakar ilmu perubatan pada abad ke-11. Agak pelik juga bila cerita tentang Bukhara hanya mengisi bahagian suku terakhir buku ini. Namun usaha menulis buku berbentuk travelog atau catatan perjalanan harus diberi pujian. Kita masih kurang buku-buku begini. Saya mengimpikan membaca buku yang menceritakan tentang catatan perjalanan ke tempat menarik dalam negara.

Buku panduan perjalanan di Malaysia juga tiada yang dapat menyaingi buku terbitan Lonely Planet, Rough Guides ataupun Discovery. Buku yang terbaik mengenai panduan perjalanan adalah sebuah buku terbitan PLUS walaupun sukar untuk didapati di pasaran. Majalah Libur terbitan Karangkraf pula adalah antara majalah yang banyak menceritakan tentang tempat menarik di Malaysia.

Teringat saya akan filem Notting Hill lakonan Hugh Grant dan Julia Robert. Watak lakonan Hugh Grant bekerja di sebuah kedai buku bernama Travel Bookshop yang hanya menjual buku mengenai travel. Bilakah agaknya kita boleh berjumpa dengan kedai buku seperti itu di negara kita?

2 ulasan:

Fyruzs Zumangga berkata...

salam

kat mane boleh sy dpt buku ni eh?

Unknown berkata...

Saya mencari buku ini utk dibeli..pls call 017 2910812

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails