Selasa, Oktober 07, 2008

Dari Jauh Kau Pohon Maaf...Haron Abdulmajid

Boomp3.com

Lagu nyanyian Allahyarham Sudirman ini antara lagu raya yang saya minati. Lagu yang memang boleh meruntun jiwa. Lagu ini dicipta oleh S Atan dan liriknya oleh Haron Abdulmajid.

Saya sudah lama mengenali Haron Abdulmajid sebagai seorang rakan siber yang agak akrab. Kami sering berbual di Yahoo Messenger. Beliau juga sering meninggalkan pesan tentang sebarang aktiviti terbaru. Kali terakhir beliau telah berjaya menghasilkan novel bertajuk Ombak Jadi Saksi. Kami pernah berbual mengenai penghasilan novel itu dan saya berjanji untuk mendapatkan novel tersebut.

Kami sering berbalas kunjungan ke blog. Blog beliau di Siluet Aksara antara yang paling awal saya kunjungi. Kami berkongsi harapan yang sama, mahu melihat bahasa Melayu dipandang tinggi dan dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan. Beliau banyak menulis di blog tentang kekecewaan beliau terhadap orang Melayu yang meminggirkan bahasa Melayu.



Sudirman & Haron Abdulmajid 1982

Haron Abdulmajid adalah sebuah nama besar dalam penciptaan lirik lagu Melayu. Mula menulis lirik tahun 70-an dan sudah menulis lebih 800 lirik lagu yang dinyanyikan oleh artis Malaysia, Singapura, Indonesia dan Brunei. Beliau menulis lirik untuk artis seperti Sudirman, Black Dog Bone dan Carefree. Saya sebenarnya membesar dengan lagu-lagu yang liriknya dicipta oleh Haron.

Saya terkejut besar bila menonton rancangan Melodi TV3 dan mendapat tahu beliau mengalami pendarahan otak dan tidak sedarkan diri setelah menjalani pembedahan mengeluarkan ketumbuhan sebesar telur ayam dari kepala. Dalam hati saya berdoa supaya beliau diberikan kekuatan untuk kembali sembuh.

Namun, takdir Tuhan mengatasi segalanya. Haron Abdulmajid pergi meninggalkan kita pada jam 9 pagi 1 Syawal bersamaan 1 Oktober, 2008. Ketika kita bergembira di pagi raya sambil mendengar dan menghayati lirik lagu ciptaan beliau, seperti lagu Cahaya di Aidil Fiti dan Dari Jauh KuPohon Maaf, beliau pergi.

Saya akan rindukan seorang sahabat siber yang saya tidak sempat bersua muka. ID `Ronn' di yahoo messenger saya tidak akan online lagi...buat selama-lamanya. Hanya karya peninggalan beliau yang akan jadi teman. Tanpa sedar airmata saya bergenang bila menghayati lirik lagu beliau, Dari Jauh Ku Pohon Maaf.



Dari Jauh Kupohon Maaf

Dalam dingin subuh hatiku terusik
Kenang nasib diri di rantauan
Bergema takbir raya menitis air mata
Terbayang suasana permai desa

Rindu hati ini inginku kembali
Pada ayah bonda dan saudara
Tetapi aku harus mencari rezeki
Membela nasib kita bersama

Hanya ku sampaikan doa dan kiriman tulus ikhlas
Dari jauh kupohonkan ampun maaf
Jangan sedih pagi ini tak dapat kita bersama
Meraikan aidil fitri yang mulia

Restu ayah bonda kuharap selalu
Hingga aku pulang kepadamu

Restu ayah bonda kuharap selalu
Demi anakmu yang kini jauh

Artis : Sudirman
Lagu : S Atan
Lirik : Haron Abdulmajid


Selamat Jalan, Ronn.




Pemergian Haron Abdulmajid Satu Kehilangan besar

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails