Jumaat, September 28, 2007

Rak Buku Maya



Pencinta dan pengumpul buku sering menghadapi masalah menyimpan buku. Menyimpan satu hal, menyenaraikan buku satu hal lain. Untuk menyenaraikan buku-buku yang saya miliki, saya pernah tulis di Microsoft Excel.

Kini sudah ada banyak program dan laman web yang boleh menyimpan buku.


Saya mula kenal dengan Librarything.com yang saya rasakan masih laman buku yang terbaik setakat ini. Librarything mempunyai pautan ke banyak perpustakaan besar dunia. Ini memudahkan saya untuk menyimpan data buku-buku berbahasa Melayu yang boleh dicari di Library of Congress. Satu perkara yang leceh sikit, Librarything akan mengenakan sedikit bayaran jika koleksi buku kita sudah melebihi 200.


Baru-baru ini, saya terjumpa dengan dua laman buku baru yang tidak kurang menarik.
Shelfari.com kini jadi tempat saya berdiskusi buku dengan rakan-rakan. Saya telah mulakan grup buku bahasa Melayu di situ tempat kita berdiskusi apa sahaja tentang buku. Jemputlah memeriahkan diskusi. Shelfari juga menarik kerna ianya seperti friendster untuk peminat buku, boleh tinggalkan pesanan dan membina rangkaian rakan-rakan yang meminati buku. Shelfari.com ada kekurangan kerana kurang mesra dengan buku-buku yang bukan berbahasa inggeris, juga Amazon-sentrik.


Goodreads.com juga satu lagi laman buku yang menarik . Saya suka simplisitinya. Koleksi bukunya juga lebih banyak dan bagus dari Shelfari.com. Saya boleh import sebahagian besar buku saya dari Librarything.

Saya ingin mengajak rakan-rakan peminat buku mencuba laman-laman buku ini. Ketiga-tiganya ada kekuatannnya dan kekurangannya yang tersendiri. Pilihlah yang mana berkenan. Cari saya di Librarything, Shelfari dan Goodreads



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails