Ahad, Mac 18, 2007

Kitab Salahuddin - Tariq Ali

.





Kitab Salahuddin
Tariq Ali
PT Serambi Indonesia
592 mukasurat
RM59.50




Penulis buku ini, Tariq Ali adalah seorang tokoh penulis dan pengarah filem yang juga seorang aktivis social yang terkenal. Beliau antara tokoh yang keras menentang Perang Vietnam. Tariq Ali lahir dari ibubapa yang menganut komunisme. Seorang kelahiran Pakistan dan lulusan Universiti Oxford.

Kitab Salahuddin merupakan sebuah novel dari tetralogi novel Tariq Ali mengenai sejarah Islam. Buku ini adalah terjemahan dari novel The Book of Saladin. Tiga buku lain adalah Shadows of Pomegranate Tree, The Stone Woman, dan A Sultan in Palermo.

Saya sebenarnya mencari buku Tariq Ali, Shadows of Pomegranate Tree yang menceritakan tentang sejarah Islam Andalusia. Malangnya buku yang dicari tidak ada. Lalu, novel Kitab Salahudin ini saya pilih. Antara sebab saya pilih buku ini ialah tokoh Salahudin Al Ayubbi yang memang terkenal dalam sejarah sebagai seorang pemimpin Islam yang telah membebaskan bumi Palestin. Tambah pula, tokoh Edward Said telah memberi komen yang bagus di kulit buku ini.

Buku ini adalah sebuah karya fiksyen berdasarkan sejarah hidup Salahudin Al Ayubi. Penulis telah mereka beberapa watak khayalan untuk menghidupkan cerita. Novel ini ditulis dari sudut pandangan seorang narator, Ibnu Yaakob, juga seorang watak ciptaan penulis. Ibnu Yaakob, adalah seorang penulis berbangsa Yahudi yang diminta oleh Salahudin untuk menulis kisah hidupnya.

Watak Salahudin adalah satu nama besar dalam sejarah Islam. Menulis kisah hidupnya mungkin sesuatu yang amat sukar tanpa bersikap bias. Salahudin adalah tokoh pujaan bagi umat Islam, tetapi jadi cemuhan bagi penganut Kristian. Beban sejarah dari Perang Salib yang panjang telah membawa kepada perselisihan yang bukan sedikit antara dunia Islam dan dunia Barat.

Mungkin atas kenyataan ini, Tariq Ali telah mengambil perspektif fiksional dalam menulis buku ini. Watak Salahuddin bukan sahaja dilihat dari ketokohan beliau memimpin tentera, malah sosok peribadi beliau diperlihatkan dengan jelas oleh penulisnya. Kisah dalam istana diperbesar-besarkan oleh penulis. Tokoh khayalan Tariq Ali ditambah pula dengan watak Halimah dan Jamilah, isteri-isteri Salahuddin dan kisah-kisah sumbang di dalam istana.

Saya tidak faham mengapa Tariq Ali mesti menambahreka kisah di harem dalam novel ini. Kisah hubungan seks, sejenis dan berlainan jenis. Pendek kata, sikit-sikit cerita orang beromen, sikit-sikit cerita orang beromen. Kisah-kisah rekaan ini seakan menenggelamkan ketokohan seorang Salahuddin yang selama ini saya kenal.

Di dalam novel ini, Salahuddin tidak digambarkan sebagai seorang yang warak dan teguh berpegang pada syariat dan agama seperti yang saya tahu. Mungkinkah Tariq Ali berhasrat menunjukkan keruntuhan akhlak dan peribadi kerajaan Arab dan Islam pada masa itu, seperti yang dipandang barat. Mungkin juga Tariq Ali ingin menarik minat dunia Barat untuk membaca novel beliau. Lalu, unsur seks mesti ada dalam novel ini. Kalau itulah niat beliau, amatlah malang, kerana ianya telah melunturkan minat saya untuk mencari buku beliau yang lain.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails