Khamis, November 10, 2005

Karam di lautan buku & ilmu


Seminggu sebelum cuti Raya saya ke Kuala Lumpur. Menghadiri kes di Mahkamah Perusahaan. Belum pukul 12 sudah habis. Sempatlah ke Pasar Budaya, tempat lepak masa muda-muda dulu. Kemudian ke Wisma Yakin. Dah banyak berubah tempat tu. Tambahan lagi banyak orang berniaga sempena kedatangan Syawal.

Saya ke Wisma Yakin kerana satu tujuan. Ingin ke Pustaka Indonesia, sesatunya gedung buku bahasa Melayu Indonesia yang mengumpulkan banyak buku terjemahan dari Indonesia. Terletak di Tingkat 2 Wisma Yakin. Kali terakhir saya ke Pustaka Indonesia ialah tahun lepas, beli 9 buku berharga RM200 lebih sedikit sahaja.

Kebetulan kali ini saya beli 9 buah buku juga berharga kurang dari RM300. Buku yang dijual di kedai buku ini agak berlainan dari buku yang dijual di kedai buku ternama. Yang pertama, semua bukunya di dalam Bahasa Melayu Indonesia yang kebanyakannya adalah terjemahan dari buku bahasa Inggeris atau bahasa Arab. Harganya pula murah, hanya sepertiga dari buku dalam bahasa asal. Kebanyakan buku asal dalam bahasa Inggeris sukar dicari di pasaran tempatan. Kalau teringin juga, kena beli di Amazon dot com.

Di sini saya akan tenggelam dalam buku-buku karya penulis Indonesia seperti Pramoedya Ananta Toer, Nurcholish Majid atau Jalaludin Rahmat. Minda akan rasa tercabar dengan pemikiran reformis seperti Iqbal, Ali Shariati, Fazlur Rahman, Hassan Hanafi.

Saya akan tenggelam dalam lautan puisi mistik Jalaludin Rumi dengan Mathnawi atau Ruhi Ma Fihi nya dan Fariduddin Aththar dengan Manthiq At-thair nya.

Di sini juga anda akan berjumpa buku terjemahan tulisan Seyyed Hossein Nasr, Khalil Gibran, Thomas Kuhn, Francis Fukuyama, Bertrand Russell dan Edward Said dan Karen Armstrong, sekadar menyebut beberapa nama. Kepada peminat buku fiksyen, jangan terkejut kerana buku laris Dan Brown, Da Vinci Code juga sudah diterjemahkan dan dijual di sini.

Setiap kali ke sini, saya akan rasa tersentak, malu dan mungkin rasa rendah diri. Begitu banyaknya buku yang dibaca oleh rakyat Indonesia. Kalau tidak ada permintaan, mana mungkin ianya diterjemahkan ke bahasa Indonesia. Begitu banyak juga buku yang belum pernah saya lihat dan saya baca.

Setiap kali ke sini saya akan rasa segan dengan kearifan pekerja di kedai buku ini yang ternyata banyak membaca dan tahu kandungan setiap buku yang dijual di sini. Tanyalah apa sahaja mengenai buku, mereka akan mencadangkan buku yang sesuai. Jauh bezanya dengan pekerja sesetengah kedai buku kita. Bekerja di kedai buku tetapi tidak menghargai buku, tidak sayang pada buku dan ilmu, malah ada yang tak pernah baca pun buku di kedai temapt bekerja.

Setelah beberapa puluh buku saya belek dan pilih, saya terpaksa menyaring dan hanya membeli 9 buku seperti di bawah.

1. Nurcholish Majid, Kontroversi Kematian dan Pemikirannya - Adian Husaini
2. Cita-cita Islam – Fazlur Rahman
3. Menyingkap Yang Tersembunyi – Annemarie Schimmel
4. Aku Bagian Dari Fundamentalisme Islam - Hassan Hanafi
5. Akulah Angin Engkaulah Api - Annemarie Schimmel
6. Yang Mengenal Dirinya Yang Mengenal Tuhannya - Jalaludin Rumi
7. Untaian Kalung Merpati - Ibn Hazm Al-Andalus
8. Para Sufi Agung; Kisah & Lagenda - Mojdeh Bayat & M Ali Jamnia
9. Mengembara Mencari Tuhan - Sheikh Al-Jisri


Saya beli juga beberapa majalah Indonesia yang seperti Islamia dan Hidayatullah.

Sehingga pagi tadi, saya sudah selesai membaca 4 buku yang teratas. Kini sedang mula membaca Akulah Angin Engkaulah Api tulisan Prof Dr Annemarie Schimmel, bekas pensyarah Harvard yang banyak menulis dan mengkaji tentang Maulana Jalaludin Rumi dan Muhammad Iqbal.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails