Jumaat, Mei 13, 2005

Amber Palace & City Palace

.




Amber Palace & City Palace

Jaipur 3 May 2005

Bercerita tentang makanan, setiap kali makan di India kami dihidangkan dengan jus mangga. Kalau di Malaysia, jus mangga India Agak mahal harganya. Sarapan pagi kami dihidangkan dengan roti capati atau roti nan, bersama kuah dal. Yang pelik, roti di sini tidak sesedap roti canai di Malaysia.

Agenda pagi ini, mendaki ke istana lama Amber Palace di puncak bukit Amber. Lebih menarik bila kami dibawa menaiki gajah yang dihias indah. Rasa gayat bila berbuai di atas gajah. Sepanjang jalan, ramai penjaja jalanan yang memujuk kami membeli barangan mereka. Tanpa kami minta juga,ada orang telah merakamkan gambar kami di atas gajah.

Sesampai di atas, kami terpegun dengan kemegahan istana lama yg dibuat dari batu marmar dan permata. Malangnya batu permata telah diangkut oleh penjajah Inggeris balik ke Britain. Amber Palace adalah lambang kekuasaan Raja Rajput semenjak kurun ke 11. Kerajaan Rajasthan dahulukala telah mengambil pendekatan berbaik dengan kerajaan Islam Mongul. Ianya bermula dengan Raja Bihar Mal mengahwinkan anaknya dengan Raja Akbar dan Raja Rajasthan dilantik menjadi wakil kerjaan Mongul di bahagian utara India.

Istana lama ini mula dibina oleh Raja Man Singh 1, pada tahun 1592 dan disiapkan oleh Mirza Raja Jai Singh and Sawai Jai Singh, selam tempoh 2 kurun. Ianya adunan kosep rekabina Mongol dan Hindu, dibuat dari batu merah dan marmar putih.

Bilik musim sejuknya atau Jai Mandir, penuh dengan ribuan cebisan cermin di siling dan dindingnya. Apabila lilin dinyalakan, cahaya lilin akan terpancar di siling dan dinding dan kelihatan seperti bintang gemerlapan. Ianya akan menerangkan dan memanaskan bilik.

Bilik musim panasnya yang dipanggil Sukh Niwas pula, dilengkapi paip yang terletak di atas pintu bilik. Di muka pintu pula digantung rumput panjang. Paip yang disalirkan dengan air itu mempunyai lubang-lubang kecil yang akan mengalirkan air ke rumput. Bila angin bertiup akan mengwujudkan suasana nyaman di bilik itu.

Sebaik kami mahu turun dari Amber Palace, kami didatangi oleh penjaja. Terkejut kami bila melihat foto kami semasa menaiki gajah sebentar tadi. Terkejut, tapi kami beli foto-foto itu dengan harga RS50 lebih kurang RM 4.50 sekeping.

Sebelum pulang makan tengahari di hotel kami singgah di sebuah gedung menjual batu permata Jaipur. Boleh gila dibuatnya melihat batu-batu yang cantik. Ada orang senyum meleret dapat sebentuk cincin.

Petangnya kami ke Rajasthali Government Emporium, sebuah gedung milik kerajaan negeri Rajasthan. Di sini, kain tekstil berbagai jenis boleh didapati,dari kain sari, cadar, lapik meja, kain pashmina, sarung kusyen. Rupee kami mengalir laju di sini.

Kami kemudiannya ke Janta Mantra, sebuah balai cerap yang dibina oleh Sawai Jai Singh. Ada 15 binaan yang boleh menentukan waktu dan bulan hanya dengan sinar matahari.

Tidak jauh dari situ terletaknya City Palace yang mula dibina oleh Raja Sawai Jai Singh, istana yang masih didiami oleh Maharaja Rajasthan. Sebahagian istana telah dibuka kepada umum sebagai muzium dan hotel eksklusif.

Sebelum pulang, kami singgah untuk beli-belah lagi di sebuah gedung. Geram rasanya, bila harga barang di sini lebih murah, sedangkan kami sudah banyak membeli sebelumnya. Apa lagi, borong sakanlah kami.

Malamnya sewaktu makan malam,kami dihiburkan dengan persembahan alat muzik tradisional Rajasthan, juga persembahan ghazal.

Esok, akan ke Agra sejauh 240km, atau 6 jam perjalanan.


Lihat gambar di sini

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails