Jumaat, April 22, 2005

Buku , Datang dan Pergi

.





Ada dua berita penting di akhbar hari Rabu lepas, tentang dunia perbukuan di Malaysia.

Berita pertama mengenai perasmian cawangan kedai buku sulung Borders di Malaysia. Perasmiannya telah disempurnakan oleh Datin Seri Endon. Khabarnya, kedai buku yang terletak di Berjaya Times Square ini adalah cawangan Borders terbesar di dunia. Ianya berkeluasan 60,00 kaki persegi dan akan memuatkan lebih 200,000 judul buku. Satu berita baik untuk peminat buku. Harapan saya ianya tidak hanya menjual jenis buku yang sama seperti rangkaian kedai buku lain yang sedia ada. Saya juga mengimpikan buku berbahasa Melayu mendapat tempat di kedai ini.

Berita kedua yang tersiar di akhbar hari Rabu ialah berita pemergian pengasas Pustaka Antara ke rahmatullah. Datuk Abdul Aziz Ahmad yang juga pengasas dan Presiden Persatuan Buku Malaysia meninggal dunia dalam usia 84 tahun.

Beliau adalah seorang tokoh yang banyak berjasa kepada perkembangan Bahasa Melayu dan persuratan tanahair. Beliau merupakan usahawan buku Melayu pertama dengan wujudnya Pustaka Antara pada tahun 1953. Beliaulah yang mula mengedarkan buku penulis Indonesia seperti Hamka dan Pramoedya Ananta Toer.

Abdul Aziz pernah berjiran dengan A Rahim Kajai, Za'ba dan Ibrahim Yaacob dan berkawan dengan Tan Sri A Samad Ismail. Beliau juga mendapat pembantu yang gigih di Pustaka Antara iaitu SN ArenaWati yang banyak mengarang buku terbitan Pustaka Antara.

Sesungguhnya sumbangan beliau kepada negara amatlah besar. Buku-buku terbitan dan edaran Pustaka Antara telah memberi kekuatan dan menjadi pendorong ke arah perjuangan kemerdekaan.

Akan adakah anak bangsa yang akan meneruskan usaha beliau menerbitkan dan mengedarkan buku berbahasa Melayu yang boleh mengangkat martabat bangsa di samping memenuhi aspirasi agama, bangsa dan negara? Atau tugas ini akan diambil alih oleh kedai buku mega seperti Borders yang mengutamakan keuntungan komersil semata?



** Hari Sabtu ini akan berlangsung Pesta Buku Antarabangsa di PWTC, selama seminggu dari 23 April hingga 2 Mei,2005. Saya akan ke sana Ahad ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails