Selasa, Januari 04, 2005

Kota Bharu & Nasi Ulam Kampung

.


23/12/2004

Sementara menunggu isteri saya menyampaikan ceramah di hotel, saya berjalan di Bandar Kota Bharu yang masih berdebu kesan dari banjir. Berdekatan hotel penginapan yang disediakan penganjur, ada kedai buku Jaafar Rawas, Begitu banyak buku agama di situ. Dah jumpa kedai buku, kenalah masuk. Banyak juga buku yang saya beli termasuk buku dan VCD ceramah Ustaz Asri Yusuf yang tak pernah saya jumpa di tempat lain.

Sebelum tengah hari kami sudah pun check-out dari hotel lalu ke Pasar Lama untuk membeli-belah. Banyak juga yang kami borong. Saya dapat 3 helai baju batik. Isteri saya beli tudung dan baju yang memang sangat murah jika dibandingkan dengan Ipoh.



Oleh kerana semalamnya, tak jumpa Muzium Kraftangan, hari ini kami cuba sekali lagi. Akhirnya berjumpa juga Restoran Nasi Ulam Cikgu, di bawah Muzium Kraftangan. Di sini layan diri, jadi kami memilih ikan haruan dan ayam goreng sebagai menu utama. Yang istimewa di sini ulam yang pelbagai boleh dipilih sendiri. Ada rebus pucuk ubi, nangka muda, kangkung, ulam selom, kacang botol, pegaga, pucuk gajus dan lain-lain lagi. Tak tau nak diceritakan, bagaimana nikmatnya makan tengah hari itu. Puas hati, walaupun tak berjaya cari kedai Ayam percik Yati.



Sebelum pulang, saya terlihat sebuah kedai kraftangan di tepi restoran tersebut. Hajat hati memang nak cari cenderamata untuk pekerja di syarikat. Senang cerita. Tak payah pergi ke Pasar Buluh Kubu. Saya dan isteri borong cenderamata kecil untuk dibawa pulang.

Setelah selesai solat di Masjid Kubang Kerian, kami teruskan perjalanan kami meninggalkan Kelantan untuk ke negeri Terengganu.

Klik sini untuk gambar menarik sepanjang jalan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails