Jumaat, Januari 07, 2005

Dari KT ke Cherating

.

Masjid Terapung Kuala Ibai

Hari Ketiga
Jumaat 24/12/2004 Sutra – KT - Cherating


Kami tinggalkan Sutra sebelum pukul 12 tengah hari dan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu. Sempat juga kami singgah menjenguk Aryani Resort yang terkenal dengan reka cipta bangunan Melayu Terengganu nya yang klasik. Perjalanan dari Sutra ke Kuala Terengganu memang menarik. Di sepanjang jalan banyak kelihatan kedai-kedai menjual keropok. Kami singgah di Batu Rakit, melihat bagaimana keropok lekor dibuat dan membeli keropok lekor panas, buat bekalan dalam perjalanan.

Kami sampai di Bandar Kuala Terengganu dalam pukul 12.30 tengah hari. Kami begitu terkejut melihat Bandar Kuala Terengganu yang sunyi sepi bagai dilanggar garuda. Boleh dikatakan semua kedai tutup hari itu. Hari Jumaat merupakan hari cuti bagi Terengganu dan kebanyakan kedai memang tutup hari itu. Kami singgah di Kedai Payang, yang memang jadi agenda utama kami, walaupun banyak kedai yang tutup. Kedai yang masih buka pun akan tutup selepas solat Jumaat.

Saya tinggalkan isteri di situ sementara saya ke Masjid Abidin untuk solat Jumaat. Bangunan masjid ini pada asalnya merupakan sebuah istana kayu yang didirikan pada zaman Sultan Zainal Abidin II yang memerintah sekitar tahun 1800. Ia telah diperbesarkan oleh Sultan Zainal Abidin 111 dalam tahun 1901.

Kembali dari solat, isteri saya sudah pun selesai membeli-belah, banyak juga yang dibeli. Kalau dah murah dan berkualiti, beli saja. Selesai membeli belah, kami makan tengah hari di Restoran Terapung Puteri sebelum meneruskan perjalanan meninggalkan Kuala Terengganu.




Restoran Terapung Puteri


Kami singgah sebentar melihat pemandangan Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai yang lebih terkenal dengan nama Masjid Terapung. Masjid ini direka bentuk oleh arkitekYM Raja Bahrin Shah yang telah mengilhamkan Aryani Resort. Sungguh indah reka bentuk masjid ini.

Dalam perjalanan dari Kuala Terengganu hingga ke sempadan Pahang kami mendengar perbualan di Radio Malaysia Terengganu mengenai cadangan MB untuk menswastakan tandas di semua masjid di negeri itu. Pendengar yang memanggil kebanyakannya bersetuju dengan cadangan itu dan ada juga yang menyalahkan AJK dan kariah masjid yang tidak menjaga kebersihan tandas masjid.

Sepanjang jalan, kami melalui pemandangan yang sangat cantik apabila melalui kawasan seperti Marang, Mercang, Rantau Abang, Tanjung Jara lalu melalui Paka dan Kertih yang terkenal sebagai kawasan minyak. Kami singgah sebentar di Pantai Kemasek sebelum ke Kijal, Chukai dan Kemaman. Kami merentasi sempadan Terengganu Pahang pukul 6.26 petang setelah meter di kereta mencatat angka 850km.

Kami sampai di Cherating ketika matahari hampir membenamkan diri lalu ke satu lagi resort yang cantik dan menarik, Suria Cherating Beach Resort.



Lihat gambar di sepanjang hari ketiga di pantai timur di fotopages.



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails