Isnin, Oktober 25, 2004

Kelas di bulan puasa

.



Berbanding subjek yang lepas, subjek Managerial Economics kali ini begitu memenatkan. Yang pertama, kerana banyak teori perlu difahami dan juga pengiraan perlu dilatihtubi. Keduanya, kami terpaksa menghadiri kelas setiap hujung minggu dalam bulan puasa!

Kali ini dirasakan bagai tak cukup masa mengejar deadline. Belum sempat siap assignment Demand Theory, dah datang assignment Regression Analysis. Itu belum lagi ujian, Case Study dan presentation. Semuanya perlu disiapkan dalam masa kurang dari sebulan!

Pensyarah turut hairan dengan jadual yang ketat. Beliau terpaksa berulang-alik dari Shah Alam ke Ipoh setiap minggu. Mungkin kerana ingin disesuaikan dengan cuti Hari Raya, Fakulti telah mengubah jadual yang sepatutnya selang seminggu menjadi tiap-tiap minggu.

Beliau mengingatkan kami supaya bekerja keras, kerana memang begitulah rutin EMBA, perlu banyak diskusi dan latihan memandangkan kami semua bekerja sepenuh masa.

Beliau mengingatkan juga, itu adalah pilihan kami sendiri, untuk menyambung pelajaran. Jadi, kami harus banyak berkorban. Berkorban masa cuti hujung minggu, berkorban masa rehat malam hari, berkorban tak dapat menghadiri banyak program keluarga dan peribadi.

Memang benar, saya sendiri, dengan dorongan isteri, telah membuat keputusan mengeluarkan wang simpanan untuk membayar yuran pengajian. Bukan mengejar kenaikan gaji, atau ingin mencari kerja lain, kerana saya sudah selesa dengan kedudukan sekarang. Kalau ada rezeki, itu cerita lain. Niat di hati hanya ingin menambah ilmu, melawat kembali teori perniagaan dan pengurusan yang pernah dipelajari semasa mengambil ijazah dahulu dan berkongsi pengalaman dengan pensyarah dan rakan-rakan pelajar yang datang dari industri yang pelbagai.

Sabtu lepas, ramai yang berbuka di kelas, kerana kelas tamat pukul 6.30 petang. Kami yang duduk sekitar Ipoh, sempat balik ke rumah, namun bagi yang tinggal jauh seperti Sri Manjung, Tapah dan Teluk Intan terpaksalah berbuka di kelas atau dalam perjalanan, sesuatu yang jarang berlaku di Ipoh.

Kali ini juga, tak dapatlah saya balik berbuka di kampung pada setiap hujung minggu, dan tak dapat juga memanjakan diri membaca akhbar, majalah dan buku di depan TV dan melelapkan mata sambil menunggu waktu berbuka, bagai rutin tahun lepas.

Tak mengapalah. Berkorban sikit.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails