Khamis, Ogos 19, 2004

Hayatilah Erti Kemerdekaan




BERKORBAN ATASI CABARAN - NAJIB

IPOH 17 Ogos – Generasi muda serta rakyat negara ini perlu bersedia dan sanggup berkorban bagi mengatasi segala cabaran yang muncul untuk membolehkan Malaysia terus maju dan membangun, kata Datuk Seri Najib Tun Razak

Timbalan Perdana Menteri berkata, di samping itu mereka juga perlu menghayati budaya sayang kepada negara, cintakan perpaduan dan sanggup berkorban yang menjadi pegangan pejuang kemerdekaan terdahulu.

“ Tiga unsur penting dalam hati ahli-ahli pejuang terdahulu ialah menghayati budaya sayang negara, cintakan kepada perpaduan dan sanggup berkorban dan unsur-unsur ini harus dihayati oleh generasi muda,”



Begitulah petikan ucapan Timbalan Perdana Menteri ketika berucap di Majlis Pelancaran Bulan Kemerdekaan dan Kibarkan Jalur gemilang di Padang Ipoh di sini. Ribuan pengunjung menghadiri program tersebut. Harapan saya kehadiran yang ramai bukan sekadar untuk menonton hiburan dari artis, tetapi yang lebih penting untuk menghayati erti kemerdekaan.

Tertarik benar saya mendengar mengenai tiga unsur penting yang menyumbang ke arah kejayaan pejuang kemerdekaan dahulu. Harapan saya, ianya akan menjadi pegangan semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum.

Alangkah baiknya juga jika ianya bermula dari atas. Pemimpin Negara dan pemimpin masyarakat perlu menafsirkan rasa cinta negara, cinta perpaduan dan sanggup berkorban dalam segala tindak-tanduk dan amalan. Cinta Negara sepatutnya akan dimanifestasikan dengan menolak dengan tegas segala unsur rasuah dan penyelewengan juga menolak pelaku- pelakunya. Cinta negara juga meminta kita menjaga dan menyelia harta dan aset Negara, menjaga dan mempertahankan kemananan, keadilan dan kedaulatan negara.

Kepada kitalah amanah besar ini perlu ditanggung untuk menjaga kurniaan Allah yang sangat berharga ini.

Selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke 47.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails