Selasa, Ogos 03, 2004

Haruskah diteruskan...


..

Akhirnya Sabtu lepas berakhirlah kelas Financial Resources Management selepas sebulan lebih berjerih payah menyiapkan assignment dan test.

Terus-terang, subjek ini cukup meresahkan saya. Bukan subjeknya yang sukar tapi metodologi pensyarah yang mengajar dan melayan kami bagai pelajar diploma yang meresahkan. Saya sangkakan zaman menghafal formula untuk peperiksaan sudah berlalu. Saya jangkakan apabila mengambil MBA kita ditekankan tentang peri penting nya pemahaman konsep asas sesuatu perkara dan bagaimana kita gunakan konsep baru dalam kerja harian.

Namun, itu tidak berlaku dalam modul ini. Kena hafal banyak formula. Masa degree dulupun tak macam ni. Selalunya formula diberi semasa peperiksaan. Pemarkahannya pun terlalu rigid. Salah satu semua salah. Syllabus bagi subjek ini juga bagaikan syllabus diploma. Tidak ada perkembangan baru dalam dunia bisnes yang dapat dipelajari. Saya menggunakan buku yang sama yang isteri saya gunakan hampir sepuluh tahun lepas! Saya menyangka saya akan belajar mengenai produk baru kewangan di pasaran, tapi hampa.

Berlainan dengan subjek sebelum ini, banyak perkembangan baru di dunia korporat yang dipelajari. Menghadiri kelas tidak menjemukan, kerana kita berkongsi pengalaman di syarikat masing-masing, dan pensyarah juga sangat menghargai pendapat pelajar. Kelas menjadi hidup dengan pertukaran idea bernas berdasarkan pengalaman benar di syarikat masing-masing. Ada banyak idea baru yang tiada dalam buku teks tetapi telah diamalkan dengan jayanya di dunia bisnes.

Saya tak tahu samada saya boleh lulus modul ini. Yang pasti, tidak secemerlang tiga subjek yang lepas. Kali pertama dalam sejarah mengambil peperiksaan, saya tak boleh tumpu perhatian masa menjawab. Tak ada keyakinan langsung. Tak yakin pada diri, juga tak yakin pada pensyarah. Mungkin rasa hormat yang kurang dan tak puas hati pada pensyarah menyebabkan saya tidak dapat menjawab dengan baik, tak berkat agaknya.

Terbuku rasa geram dan marah pada pensyarah. Mula mempersoalkan standard pensyarah yang akan datang. Kalau apa yang dipelajari sama macam program diploma atau ijazah, apa perlu mengambil MBA lagi.

Ada kalanya timbul pula rasa sesal dan bebal mengambil MBA ini. Sudah lah terpaksa menghadiri kelas hujung minggu, keluarkan duit EPF pula tu. Saya terpaksa korbankan masa santai hujung minggu dan menangguhkan program bercuti. Korbankan juga hobi membaca saya. Banyak buku yang dibeli tak sempat dihabiskan. Saya tahu isteri saya mula rasa bosan melihat saya telah menukar hobi daripada membaca buku kepada mengumpul buku.

Hujung minggu ni bermula modul baru, Organizational Behaviour.

Haruskah saya teruskan.... Tak tahulah....

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails