Sabtu, Mac 29, 2008

Sekitar Majlis Diskusi di DBP

.

Saya agak berat hati mulanya, untuk menjadi panel dalam program diskusi di DBP ini. Pertamanya kerana saya bukanlah penulis mapan yang pernah menulis di DBP. Nama dan wajah DBP itu sendiri sudah begitu besar dan saya pandang tinggi semenjak kecil.

Keduanya, saya juga bukanlah blogger yang terbaik atau paling popular dalam dunia blog di negara kita. Saya tidak menulis isu popular di blog. Saya bukan blogger politik. Saya hanya menulis tentang buku dan dunia buku.

Namun, permintaan tidak akan saya tolak bila ianya menyangkut tentang buku dan dunia buku. Majlis Diskusi Penulis & Blog : Trend Masa Kini di DBP dianjurkan oleh Pusat Dokumentasi Melayu(PDM) sebagai satu siri aktiviti Gerakan Membaca. PDM dulunya dikenali sebagai Perpustakaan DBP menyimpan hasarat untuk memperoleh dan memulihara kepustakaan Melayu selengkap mungkin dengan pengkhususan kepada bidang bahasa, kesusasteraan dan budaya Melayu. PDM juga berhasrat menjadi pusat rujukan kepustakaan Melayu yang cemerlang yang mudah diakses melalui teknologi maklumat terkini.

Saya diminta untuk berkongsi pengalaman menulis di blog sebagai seorang pembaca dan peminat buku. Saya menulis tentang buku yang saya baca yang sebahagian besarnya adalah dalam bahasa Melayu dan kebanyakannya bukan tergolong dalam buku popular. Ramai orang lain yang membaca buku, malah jauh lebih banyak dari saya, tetapi mereka tidak menulis tentang apa yang mereka baca. Saya membaca dan saya tulis di blog. Tulisan saya nampak bagus, hanya kerana orang lain yang lebih bagus dan pandai, tidak menulis di blog.

Saya berbesar hati dengan kehadiran ramai rakan-rakan blogger di majlis diskusi tersebut, walaupun saya sendiri berasa apa yang saya bentangkan mungkin lebih sesuai untuk khalayak umum yang masih belum mempunyai blog. Memang niat saya untuk menarik seramai mungkin pendokong bahasa di DBP untuk memulakan blog. Saya berharap, majlis diskusi itu dapat membuka mata para penulis, penggiat dan pejuang bahasa tentang kepentingan dunia internet dan medium blog khusunya. Saya berharap para penulis mapan boleh berkongsi ilmu dan pengalaman mereka di blog. Saya bermimpi suatu hari nanti dapat membaca blog Ketua Pengarah DBP atau blog Ahli Lembaga Pengelola DBP, juga blog rakan-rakan anggota pekerja di DBP yang lain.

Saya berharap para pejuang bahasa yang heboh mahu mengusung keranda 152 supaya berpencak di medan yang sebenarnya. Zaman menghunus keris dan mengusung keranda mungkin sudah berlalu. Kini zaman kita berpencak melalui percambahan ilmu dan pemikiran, berhujah dan bertukar pendapat. Siapa yang lebih kuat bukan lagi ditentukan oleh kekuatan fizikal, tetapi oleh kekuatan dan kepakaran menyampaikan pandangan dan mempengaruhi khalayak dengan cara yang pantas, kreatif dan berkesan.

Apa lagi medum yang lebih baik untuk mencapai hasrat ini daripada blog!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails