Selasa, Jun 05, 2007

Nota Terakhir - Loga

.

Bagai tak percaya bila saya dengar berita di radio semalam. Ahli kumpulan Alleycats, Loganathan Arumugam telah meninggal dunia akibat barah paru-paru.

Saya lahir dan membesar dengan lagu-lagu Alleycats. Saya sering terkenang zama dahulu bila mendengar lagu mereka, seperti yang pernah saya tulis di sini

Loganathan Arumugam meninggal dunia akibat barah paru-paru di Hospital Mount Miriam, Pulau Pinang, pada jam 10:50 pagi pada 4 Jun 2007 pada usia 54 tahun. Beliau meninggalkan isterinya serta seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Takziah kepada keluarga.

Terima kasih kerana menghiburkan kami selama ini. Terima kasih kerana gigih menyanyikan lagu Melayu sehingga ke akhir hayat. Terima kasih kerana tidak putus asa dengan lagu Melayu walaupun orang Melayu sendiri sudah ramai yang lupa berbahasa Melayu.

Walaupun kurang fasih berbahasa Melayu, Loga dan abangnya David tidak malu menyanyikan lagu Melayu. Loga dan David sudah menyanyi selama 38 tahun bersama dan melahirkan 29 album. Khabarnya, ketika detik-detik akhir beliau di hospital, mendiang Loga kelihatan tersenyum apabila lagu-lagu beliau dimainkan semula.

Loga dan David adalah pejuang yang telah menyumbang ke arah merapatkan jurang antara kaum dengan lagu-lagu mereka. Lagu mereka telah mendekatkan orang bukan Melayu kepada Bahasa Melayu. (Dalam berita yang sama saya dengar cerita istilah Bahasa Melayu mahu ditukar semula kepada Bahasa Malaysia; sebagai mengiktiraf Bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan..)







Nota Terakhir - Loga



Loga Alleycats meninggal dunia - Utusan

Pemimpin PAS ucap takziah


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails