Rabu, April 18, 2007

Baca 558 buku dalam 15 bulan

.
.



558 buku dalam masa 15 bulan!

Itulah jumlah buku yang dibaca oleh Chang Wei Han, pelajar tingkatan lima SMJK Chung Ling di Pulau Pinang, seperti dilapor The Star. Dia meluangkan tiga jam sehari untuk membaca sekurang-kurangnya 200 mukasurat berbagai judul buku.

Kalau dicongak beliau membaca sebanyak 37 buku sebulan, ataupun 9 buku seminggu. Maknanya, beliau membaca sekurang-kurangnya 1 buku sehari! Kalau ditakdirkan beliau meneruskan tabiat itu dan hidup 50 tahun lagi, dia akan berjaya membaca 25,000 judul buku.

Tak kiralah genre apa yang beliau baca, tetapi jumlah buku yang dibaca itu sudah cukup besar.

Saya sendiri secara peribadi hanya mampu membaca 1 atau 2 buku sahaja dalam masa seminggu. Kalau didarab dengan 52 minggu setahun, saya jangkakan hanya akan membaca 50 buku dalam masa setahun. Tak sampai 10% dari 558!

Andai kata saya dimurahkan rezeki dan dilanjutkan umur untuk hidup 30 tahun lagi, saya hanya boleh membaca sebanyak 1,500 buku sahaja lagi!

United Kingdom menerbitkan 206,000 judul baru dalam tahun 2005 dan US pula 172,000 judul baru. Kalau saya hidup seribu tahun lagi pun saya hanya dapat membaca 50,000 buku atau 13% dari judul buku yang diterbitkan di US dan UK pada tahun 2005.

Negara kita, Malaysia menerbitkan lebih dari 6,000 judul buku baru setiap tahun. Jangan risau, 90% daripadanya buku teks dan buku kerja sekolah. Hanya lebih kurang 500 sahaja judul bacaan umum.

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sudah menerbitkan lebih 10,000 judul buku. Kalau mahu baca semuanya saya perlukan 200 tahun hayat!

Itu kalau saya baca 50 buku setahun. Kajian UNESCO pada tahun 1999 menunjukkan rakyat Malaysia membaca hanya 2 judul buku setahun.

Bayangkan betapa bosannya hidup mereka yang hanya membaca 2 buku setahun. Klau hayat mereka 50 tahun, seumur hidup mereka akan baca hanya 100 buah buku! Hanya 1% dari judul buku DBP!


Betulkah rakyat Malaysia membaca 2 buku setahun?


Berapa buku yang anda baca dalam setahun?



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails