Sabtu, Februari 24, 2007

Fajar Ilmu Baru lebih luas



Hari Jumaat saya ke KL, menghadiri kes di Mahkamah Perusahaan. Selesai urusan, saya berjalan kaki ke Wisma Yakin, ke Fajar Ilmu Baru. Sudah lain toko buku ini. Tuanpunya toko buku ini sedang dalam proses memperbesarkan toko. Baru seminggu diperbesarkan, tetapi masih belum selesai. Memang patut diperbesarkan, kerana koleksi buku-buku di sini memang sudah banyak. Sebelum ini banyak buku yang tersusun di lantai kerana kekurangan tempat. Kini terasa luas dan boleh bergerak dengan lebih selesa.

Saya beli beberapa buku yang memang pernah saya tengok dan simpan keinginan mahu beli dahulu.



1. Wacana Islam Liberal- editor Charles Kurzman, sebuah buku yang dianggap memulakan wacana dan debat tentang Islam liberal secara serius di Indonesia.

2.Al Milal wa Al-Nihal - buku terkenal karya Sharastani tentang sejarah agama dan falsafah.

3. Kitab Salahuddin - novel sejarah terkenal tulisan Tariq Ali, terjemahan buku Book of Saladin. Novel ini adalah fiksyen berasaskan kisah Salahudin Al Ayubi. Tariq Ali telah menulis novel tetralogi berasaskan sejarah Islam. Saya masih mencari buku Bayang-Bayang Pohon Delima tulisan beliau.

4. Soal Jawab A Hasan

5. Menyambut Sang Juru Selamat - Ali Syariati

6. Al-Huda - Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Islam



Kalau mahu mencari buku agama, buku pemikiran dan politik, falsafah dan sufi yang bermutu tinggi, carilah di Fajar Ilmu Baru.

Sekadar nota, mungkin ada yang bertanya. Saya tiada sebarang kepentingan dalam kedai buku ini. Tiada kaitan persaudaraan atau bisnes dengan pemilik kedai buku ini. Saya tidak dapat komisyen kerana bercerita tentang kedai buku di blog ini. Begitu juga dengan kedai buku lain yang pernah saya tulis di sini. Sesetengah dari mereka langsung tidak mengenali saya. Kalau ada kaitan pun mungkin minat yang sama menghargai dan menghormati buku bermutu tinggi.

Saya tulis di sini sekadar untuk berkongsi pengalaman dengan semua yang mencintai buku dan ilmu. Marilah kita jadikan kedai buku salah satu tempat yang wajib kita lawati.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails