Isnin, Disember 18, 2006

The Upper Hand



The Upper Hand: Winning Strategies from World-class Negotiators
Penulis: Michael Benolier, Linda Cashdan
Format: Paperback, 256 halaman
Penerbit: Adams Media Corp, September, 2006
ISBN: 1593377355
Harga RM49.50 MPH Kinta City Ipoh

Perundingan adalah sebahagian dari rutin hidup. Setiap hari kita akan berunding dengan ramai orang. Kadang-kala ianya menuntut komitmen yang sangat tinggi, perlukan kajian, kesabaran dan juga kecerdasan akal untuk membuat keputusan.

Buku ini saya beli di MPH, Kinta City. Hari Ahad. Kebetulan hati sebelumnya saya baru sahaja menghadiri satu majlis menandatangani jual beli sebuah projek. Banyak masa dan fikiran yang telah kami habiskan sebelum kedua pihak bersetuju untuk memeterai perjanjian. Sudah berapa ratus jam sudah dihabiskan di meja rundingan untuk mencari kata sepakat. Itupun, di saat akhir ada juga pihak yang menarik diri atas sebab-sebab yang mereka sendiri ketahui.

Buku The Upper Hand ini ditulis oleh Micahel Benoil, Pengarah Centre for Negotiation, Maryland USA. Beliu mempunyai 20 tahun pengalaman dalam bidang perundingan dan pernah memberi khidmat konsultan kepada syarikat multinasional ternama. Beliau juga seorang pensyarah MBA di The John Hopkins University.

Buku ini menarik hati saya kerana penulis telah menemuduga 25 orang Master Negotiator, pakar dalam perundingan dalam bidang bisnes, politik, undang-undang dan diplomasi Penulis telah menemuramah Shimon Peres dan Saeb Erakat, tokoh yang mewakili Israel dan Palestin dalam Perjanjian Oslo. Penulis juga menemuramah bekas Setiausaha Kerajaan US James Baker dan juga Senator Bob Dole.

Buku ini antara lain berkongsi tentang kemahiran dan teknik-teknik yang diperlukan dalam perundingan. Bila masanya untuk bertindak tegas dan bila masanya pula mahu bertolak ansur. Saya paling gemar bila membaca kisah pakar perundingan dalam mencapai kata sepakat dalam perundingan. Bukan semua perundingan berakhir dengan baik. Ada yang tidak berjaya. Bukan semua teknik perundingan boleh digunakan dalam semua keadaan. Ada masanya kita juga harus mengikut gerak hati dalam membuat keputusan.

Saya harap saya boleh guna sebanyak mungkin tips di dalam buku ini dalam kerja sehari-hari. Mungkin saya boleh gunakan tips dalam buku ini semasa berunding dengan kesatuan sekerja nanti tentang perjanjian kolektif yang mereka tuntut.

Ada buku lain yang bagus tentang perundingan?



Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails