Sabtu, Jun 10, 2006

Umrah & Ziarah - Makam Rasulullah


Makam Rasulullah saw terletak di sebelah kiri Raudah. Sebenarnya Nabi dimakamkan di tempat baginda wafat iaitu di Rumah Aisyah. Ianya terletak di dalam Masjid Nabawi, betul-betul di bawah kubah masjid berwarna hijau tua yang sering kita lihat di gambar Masjid Nabawi.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us


Selesai solat sunat d Raudah, saya terus ke pintu di bahagian hadapan Raudah dan terus menghala ke kiri untuk mengikut arus jemaah yang berpusu-pusu melalui depan Makam Nabi. Saya melalui Mihrab Nabi, yang dikerumuni ramai jemaah dan melihat macam-macam kerenah jemaah. Ada yang cuba menyentuh tiang di kawasan mihrab mungkin untuk mengambil barakah, kerana di situlah Nabi mengimami solat bersama para sahabat.

Kalau pada musim Haji, jemaah perlu melalui Babus Salam jauh di hujung sebelah kanan, melalui depan Raudah, lalu melalui makam Nabi dan keluar melalui Pintu Jibril. Saya mengikut arus untuk menghampiri Makam Nabi di sebelah kiri. Berdebar-debar hati, terasa seolah-olah ingin berjumpa nabi secara nyata. Memang ada riwayat yang Nabi boleh tahu siapa yang datang menziarahi baginda. Salam dari rakan-rakan juga peru disampaikan kepada Nabi.

Image Hosted by ImageShack.us

Apabila melalui hadapan Makam, jemaah akan menyampaikan ucapan salam kepada Nabi. Berdiri di depan Makam, pegawai penjaga yang akan memerhatikan dan dikawal oleh penjaga Makam., takut-takut ada yang melakukan perkara khurafat. Itulah saat yang ditunggu oleh para jemaah. Dari jauh saya sudah nampak dinding makam yang penuh dengan hiasan kaligarafi. Ada lubang kecil di dinding, yang sebenarnya bertepatan terus dengan wajah Nabi di makam.

Selawat dan Salam bergema Suasana di situ sungguh mengharukan. Tanpa dipaksa, lelehan airmata akan panas di pipi. Rasa haru mendatangi semua yang mendekati makam Nabi. Tidak kira siapa. Perasaan syukur dan berterima kasih, kerana telah telah terpilih sebagai umat Nabi Muhammad. Rasa kasih dan cinta kepada Nabi terasa mahu dihamburkan di situ.

Beberapa detik melalui Makam Nabi akan melalui makam dua sahabat Nabi, Abu Bakar As-Siddiq r.a. dan Umar bin Khattab r.a., yang terletak bersebelahan. Berada di Makam Nabi tidak boleh berlama-lama kerana sudah ramai yang menunggu di belakang. Polis Arab pula akan sentiasa memerhati, kalau ada yang berdoa menghadap Makam. Berdoa kepada Allah bukan kepada Nabi, tegur mereka. Jangan ada yang cuba memegang dinding makam, tentu akan ditegur.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Menziarahi Makam Nabi kali pertama terasa tidak puas, lalu ianya menjadi rutin saya setiap hari selama tiga hari berada di Madinah.

1 ulasan:

::: ReActivate ::: berkata...

::: askm bro.. mmg sayu jer bila membaca kisah bro umrah & ziarah di tanah suci madinah apatah lagi bro menceritakan saat2 bro berada di hadapan makam Rasulullah saw. rindu rasa dari apa yg dilihat, dirasa & dibau wangi2an di sana.. nice blog u have here bro.. keep on blogging.. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails