Jumaat, Februari 10, 2006

Memoir of a Geisha

.

Sebulan dua ni banyak betul filem yang menarik perhatian untuk ditonton. Seperti biasa, kalau mahu ke pawagam, kami akan pergi pagi hari, orang tak ramai dan tiketnya murah. Antara Buli Balik dan Memoir of the Geisha, kami memilih yang kedua. Dengan harapan sempat menonton Buli Balik di kemudian hari.

Kami sudah punya novel Memoir of Geisha. Isteri saya teringin sangat nak tengok filem ini, nak dibandingkan dengan novel yang dia sudah baca.

Saya pula teringin menonton filem ini kerana banyak sangat kontroversi dan cerita di sebalik novel dan penggambarann filem ini. Bantahan Jepun kerana watak utama filem ini tidak dilakonkan oleh orang Jepun tetapi oleh pelakon berbangsa Cina.

Juga kontroversi mengenai ketulenan cerita tulisan Arthur Golden setelah Mineko Iwasaki, seorang geisha yang sudah bersara dan menjadi asas cerita dalam novel Arthur Golden, menghentam penulis novel ini kerana seolah-olah menyamakan geisha dengan pelacur. Mineko Iwasaki kemudiannya menulis bukunya sendiri Geisha: A Life.

Memoir of a Geisha ditulis oleh Arthur Golden, diterbitkan pada tahun 1977 dan menjadi bestsellers. Pengarah terkenal, Steven Spielberg terpikat dengan novel itu dan memulakan projek untuk membuat filem berdasarkan novel tersebut. Spielberg bagaimanapun tidak sempat menyiapkan filem itu. Akhirnya filem itu diarahkan oleh Rob Marshall dan Spielberg bertindak sebagai produser.

Filem ini mendapat perhatian ramai peminat filem yang ingin melihat lakonan Zhang Ziyi, Gong Li dan Michelle Yeoh.

Saya terhibur menonton filem ini walaupun saya belum baca novelnya. Barulah saya tahu kisah seorang geisha. OK lah ceritanya. Tapi isteri saya kata filem ini tidak menceritakan keseluruhan kisah di dalam novel. Membaca novelnya lagi best, kata dia. Kalau nak tahu komen seorang yang telah menonton filem ini selepas membaca novelnya, silalah ke SuriJiwa.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails