Sabtu, September 24, 2005

M. Shahid Alam & `Islamicate Societies'


Is There An Islamic Problem? Essays on Islamicate Societies, the US and Israel
M.Shahid Alam

Paperback 240 ms
ISBN 9839541439
www.ibtbooks.com


Buku ini adalah himpunan esei tulisan Prof M Shahid Alam. Ianya tulisan yang menjawab persoalan peristiwa September 11. Ia cuba menggali rentetan sejarah yang membawa kepada peristiwa tersebut. Sejarah perjuangan Umat Islam dalam membebaskan bumi Palestin. M Shahid Alam cuba menjawab persoalan ini dari pandangan seorang Islam yang tinggal di Amerika Syarikat.

M. Shahid Alam adalah seorang Professor Ekonomi di Northeastern University, Boston. beliau menulis buku seperti Poverty from the Wealth of Nations (2000). Beliau juga menulis artikel ekonomi di American Economic Review, Cambridge Journal of Economics, Journal of Development Economics, Science and Society and Review of Radical Political Economics. M Shahid Alam juga menulis esei politik di CounterPunch dan Islamicity.

Oleh kerana tulisan beliau yang mengkritik keras dasar luar Amerika Syarikat, beliau dipulau oleh kebanyakan tenaga akdemik yang sebelumnya adalah rakan karib beliau. Banyak tulisan di internet yang menyanggah tulisan beliau dan menggelar beliau sebagai penyokong terroris. Namun, jika dibaca, tulisan beliau jelas tidak menyokong pengganas. Apa yang ditentang ialah dasar luar Amerika Syarikat yang menjadi kuda tunggangan Zionis. Tulisan beliau menyanggah pendapat Bernard Lewis yang kononnya pakar dalam Islam dan sering memberi gambaran buruk dan mengelirukan mengenai Islam.

M Shahid Alam juga menggunakan istilah `Islamicate societies' dalam tulisan beliau. `Islamicate' adalah istilah yang dipoularkan oleh Marshall Hodgson, penulis buku Venture of Islam yang mendefinasikan Islamicate sebagai "...would refer not directly to the religion, Islam, itself, but to the social and cultural complex historically associated with Islam and the Muslims, both among Muslims themselves and even when found among non-Muslims."(Venture of Islam, v. 1, p. 59)

Membaca tulisan M Shahid Alam bagai membaca tulisan Noam Chomsky, malah Noam Chomsky ada menulis komen di kulit belakang buku ini. Buku ini bercerita tentang keburukan dan bahana global capitalism yang melanda masyarakat `Islamicate' dan mengapa mereka berjuang menentang hegemoni barat.

Buku ini boleh dibeli secara online dari ibtbooks.com

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails