Sabtu, Ogos 27, 2005

Kerana kau... ku masih di sini


Seminggu dua ini, ramai yang secara sengaja atau tidak telah singgah ke blog ini apabila menaip perkataan merdeka atau kemerdekaan di enjin carian google atau yahoo. Minta maaf jika mengecewakan anda. Seingat saya tidak banyak yang saya tulis mengenai merdeka di blog ini.

Namun, itulah hakikatnya yang perlu diakui. Bahan rujukan dalam bahasa melayu masih kurang di alam maya. Bagaimana mungkin tulisan saya yang sangat sederhana sifatnya itu boleh menduduki tempat di enjin pencari.

Ini jugalah antara sebab saya memilih untuk menulis dalam bahasa kebangsaan di blog ini. Saya sedar tulisan saya dalam bahasa Melayu tidak sebagus mana, tetapi sekurang-kurangnya saya sudah cuba menulis dalam bahasa Melayu. Biarlah orang ketawa kerana tulisan saya macam budak sekolah, atau gaya bahasa kuno yang tak sesuai dengan kehendak semasa. Bukan senang untuk saya mula menulis di sini setahun lepas, kerana sudah agak biasa menulis dan bertutur menggunakan bahasa Inggeris dalam urusan kerja.

Lebih-lebih lagi sewaktu bahasa Melayu berada dalam keadaan terpinggir di bumi sendiri. Ada ketikanya bahasa Melayu dipandang rendah dan hina oleh bangsanya sendiri. Bahasa Melayu sudah bagai jadi bahasa kedua, kalau tidak bahasa ketiga.

Pilu dan sedih rasanya bila mengenangkan nasib bahasa saya. Jiwa saya bagai ditoreh belati tajam bila saban hari berjumpa pelanggan yang tidak tahu berbahasa Melayu, walaupun telah bertahun duduk dan membina kekayaan di bumi bertuah ini. Boleh hidup mewah dan senang dan adakalanya masih tidak berpuashati dengan apa yang telah dikecapi dari negara yang berdaulat ini.

Kadang-kadang, bahasa itu seolah-olah jadi lambang yang membezakan status dan taraf penuturnya. Bahasa hanyalah medium untuk menyampaikan maklumat dan ilmu pengetahuan. Yang penting isi. Bukannya kulit. Substance over matter. Pelajarilah dan gunakanlah berbagai bahasa yang kita tahu untuk menyampaikan maksud dan makna kepada khalayak.

Moga hadirnya blog ini dapat menyumbang menambah jumlah tulisan berbahasa Melayu di internet. Kalaulah ianya layak dipanggil sumbangan!!

Saya mungkin tidak sepatriotik rakyat Malaysia lain yang berjaya menyumbang bendera Malaysia terbesar di dunia, atau mat rempit yang menyumbang suara meneriak kalimat merdeka di malam kemerdekaan.

Apalah sumbangan saya jika dibanding dengan pengusaha kek yg begitu patriotik menyumbang kek merdeka terbesar, walaupun mengaku tak reti berbahasa kebangsaan. Apa lagi jika dibanding mat motor yang menjelajah negara mengusung jalur gemilang. Saya juga kalah dengan gadis sensasi penghias majalah yang sanggup berkorban membalut tubuh hanya dengan bendera jalur gemilang tanda patriotik pada negara.

Saya hanya rakyat kecil di bumi bertuah yang akan menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke 48 tahun 31 Ogos ini. Rakyat kecil yang tidak tahu apa akan jadi dengan nasib bahasanya sendiri di hari muka.

Akan dapatkah saya wariskan pusaka indah ini pada generasi akan datang?



Selamat Hari Merdeka

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails