Khamis, Februari 01, 2007

Kembara ke Ranah Minang

Catatan perjalanan ke Padang 1 Feb - 4 Feb, 2007

Penerbangan kami hari itu awal pagi. Pukul 7.50 pagi. Maknanya kami terpaksa bangun awal pagi untuk ke KLIA. Sebenarnya tidur kami pun tidak berapa nyenyak malam itu, mungkin kerana sudah tidak sabar lagi mahu menjejak kaki ke Tanah Minang. Sebelum subuh, kami sudah sampai ke Terminal LCC, KLIA.

Pemandangan dari atas pesawat sungguh cantik dan menawan. Kedudukan Bandar Udara Padang yang terletak hampir dengan pantai, membolehkan kami menikmati pemandangan Padang yang menghadap ke Lautan Hindi. Jam 9.30 pagi atau 8.30 pagi waktu Padang, pesawat yang kami naiki mendarat dengan selamat di Bandar Udara Antarabangsa Minangkabau, Padang. Khabarnya lapangan terbang ini baru dibina menggantikan lapanganterbang yang lama. Bangunan terminalnya mmenag unik, berbentuk minangkabau.

Rakan kerja saya dari RS Selasih sudah sedia menunggu bersama Pak Bambang yang akan jadi pemandu dan penunjuk jalan. Di sini, susah jika mahu dicari kereta kecil, kebanyakannya kereta besar-besar yang memudahkan perjalanan di tempat yang bentuk mukabuminya bergunung-ganang. Kami lalu dibawa menaiki Kijang Innova ke destinasi seterusnya.

Kami dibawa ke Kota Padang. Sempat singgah di Rumah Sakit Selasih dan berjumpa anggota pekerja, di sini dipanggil karyawan. Banyak bezanya keadaan rumah sakit ini berbanding hospital di negara kita. Susun letak, sistem dan kemudahan kelengkapan mungkin tidak setanding, namun keramahan, kesungguhan dan komitmen kerja memang terserlah.

Tengahari itu kami menikmati hidangan Nasi Padang kami yang pertama di Rumah Makan Simpang Raya. Saya pernah makan Nasi Padang di Restoran Natrabu di Jakarta, dan pada saya Nasi Padang hanyalah makanan biasa yang boleh dicari dimana-mana. Namun pengalaman menikmati hidangan Nasi Padang di bumi minang ini telah mengubah pandangan saya. Saya terpukau dan terpikat dengan keenakan Nasi Padang.Keenakannya yang tersendiri yang tidak serupa dnegan Nasi Padang di tempat kita. Masih teringat-ingat keenakannya.

Mungkin juga kerana hidangan pertama, kesemuanya terasa enak. Lebih menarik, berpuluh jenis lauk dihidangkan tanpa perlu dipesan. Setelah selesai makan baru dikira, jika tidak dimakan lauk tersebut tidak dikira. Caranya membawanya juga unik. Berbelas piring lauk pauk dibawa di atas lengan tanpa menggunakan dulang.

Sesudah makan tengahari kami terus ke Bukit Tinggi yang perjalannnya memakan masa dua jam lebih. Bukit Tinggi adalah tempat peranginan berudara dingin. Pemandangan di sepanjang jalan memang mengasyikkan. Rumah bentuk minangkabau kelihatan di sepanjang perjalanan. Asyik sungguh saya melihat begitu banyaknya masjid dan surau di sini. Rasa saya beratus buah masjid dan surau boleh dilihat di sepanjang jalan. Tak hairanlah, Padang juga diberi gelaran Tanah Seribu Surau.

Saya sempat solat Jumaat di sebuah masjid di Batu Sangkar, hormat saya pada imam kampung yang begitu fasih berkhutbah di mimbar masjid. Khatib membawa isu yang sangat sesuai dengan kariahnya. Khatib berkhutbah(bukan membaca khutbah)tentang Gunung Merapi. Katanya Gunung Merapi itu kalau dilihat dari jauh terasa begitu gagah dan menakutkan, tetapi jika kita usahakan untuk didaki sehingga ke puncak, akhirnya Gunung Merapi akan berada di bawah telapak kaki kita.

Suhu menjadi semakin dingin bila kami menghampiri Bukit Tinggi. Kami dibawa singgah sebentar di Pandai Sikek di Padang Panjang. Bukit Tinggi memang terkenal dnegan barangan sulamnya. Di sini kami dapat melihat kerajinan tangan penduduk yang membuat kerja sulam menyulam. Kaum Hawa memang boleh rambang mata melihat kain telekung dan kain dibuat kebaya.

Suri berjaya menyabarkan diri dari membeli di sini. Kami terus ke kota Bukit Tinggi. Tujuan kami ialah Pasar Atas, seperti Pasar Buluh Kubu atau Pasar Payang, tetapi lebih besar dan menarik. Kesabaran tadi terungkai jua di sini. Siapa yang boleh sabar melihat kain tenunan dan sulam tangan bemutu tinggi dan dijual dengan harga yang murah!

Bukan Suri sahaja yang hilang sabar. Saya juga berbelanja beratus ribu rupiah bila berjumpa kedai menjual CD dan kaset yang ternyata lebih murah dari di Malaysia. Saya beli setengah dozen CD lagu-lagu minang yang setiap satunya berharga tak sampai RM10.

Rasa tak cukup masa dan tak sempat untuk melihat keseluruhan Pasar Atas. Sebelum pulang ke hotel penginapan, kami makan malam di sebuah Rumah Makan Minang dan meikmati sekali lagi keenakan Nasi Padang. Sedapnya!

Hari pertama kami berakhir dengan melabuhkan diri di Hotel Gran Malindo. Esoknya kami akan ke Istana Pagar Ruyung.