Khamis, Februari 22, 2007

Pram dari Dekat Sekali - Koesalah S Toer

.



Judul : Pramoedya Ananta Toer dari Dekat Sekali
(Catatan Pribadi Koesalah Seobagyo Toer)
Penulis : Koesalah Soebagyo Toer
Penerbit : Kepustakaan Populer Gramedia (KPG)
Cetakan : I, Julai 2006
Tebal : xvi + 266 hlm




Pramoedya Ananta Toer, tokoh sasterawan Indonesia telah meninggal dunia pada 30 April, 2006. Karya peninggalan beliau telah banyak membawa kesan kepada pembaca. Buku beliau dilarang pengedarannya kerana dianggap berbahaya kepada rakyat Indonesia. Beliau dituduh cuba menyebarkan faham komunis dalam novelnya. Namun ianya dibaca secara sembunyi oleh rakyat Indonesia dan ianya diterjemahkan ke lebih dari 30 bahasa di seluruh dunia.

Sudah banyak buku dan tulisan yang menulis tentang karya Pramoedya. Kisah hidup beliau ketika dipenjara di Pulau Buru juga sudah beliau tulis dengan begitu bagus sekali. Namun peminat Pramoedya sudah tentu ingin tahu juga kisah peribadi Pramoedya sebagai seorang insan. Buku ini merupakan catatan peribadi seorang yang sangat dekat dengan kehidupan Pramoedya iaitu adik kandungnya sendiri.

Koesalah Soebagyo Toer adalah adik bongsu Pramoedya. Beliau juga menjadi pembantu Pramoedya dalam mengumpulkan dokumen berkaitan sejarah Indonesia. Pramoedya memnag berhasarayt untuk menulis sebuah ensiklopedia sejarah Indonesia. Buku ini mengumpulkan catatan peribadi Koesalah tentang abangnya, yang beliau tulis dari tahun 1981 hingga 20 April 2006, iaitu sepuluh hari sebelum Pram meninggal dunia.

Koesalah telah menulis 75 catatan pendek dan ringkas. Ianya dibahagikan kepada tiga bahagian besar mengikut urutan waktu iaitu Bahagian Pertama (1981-1986), Bahagian Kedua (1987-1992), dan Bahagian Ketiga (1992-2006)

Koesalah telah berjaya menulis buku ini dengan begitu baik sekali. Beliau telah berjaya merakamkan kisah peribadi Pramoedya yang belum diketahui peminatnya. Koesalah merasa bahwa dialah keranjang sampah Pram untuk hal-hal yang tidak dapat, tidak tepat, atau tidak patut dikemukakannya kepada orang lain. Kata Koesalah, catatan ini adalah semata-mata merupakan pernyataan tanggung jawabnya terhadap pembaca karya-karya Pram di Indonesia khususnya, dan dunia umumnya. Dengan demikian, orang dapat memahami Pram sebagai sosok yang nyata, bukan manusia di angan-angan atau lamunan.

Buku ini memuatkan kisah–kisah Pramoedya semasa kecil, bagaimana hubungan beliau dengan sanak saudara dan kasih beliau pada tanah kelahiran iaitu Blora.

Koesalah juga menulis tentang kegemaran Pramoedya iaitu membakar sampah. Pram suka mengumpul barang-barang pelik yang dijumpai semasa membakar sampah. Pernah suatu ketika beliau bertemu buku yang sudah langka iaitu buku Peristiwa coup Berdarah P.K.I. September 1948 di Madiun, tulisan Pinardi, terbitan 1967. Ini sangat menggembirakan Pram.

Banyak catatan yang menyentuh perasaan pembaca di dalam buku ini. Di saat-saat akhir hidupnya, ingatan Pramoedya sudah tidak kuat lagi. Beliau sendiri mengaku sudah menjadi pelupa. Banyak perkara yang beliau lupa dan ramai juga rakan yang beliau sudah tidak ingat.

Ada satu kisah yang menarik perhatian saya tentang hubungan akrab beliau dengan seorang tokoh ekonomi Malaysia, Dr Jomo K Sundaram. Baru saya tahu rupanya Dr Jomo dan Pramoedya adalah rakan baik. Bahkan Dr Jomolah orangnya yang mencalonkan Pramoedya untuk Anugerah Magsaysay yang telah beliau menangi. Buku ini mencatat lawatan Dr Jomo dan isteri ke rumah Pramoedya, juga dialog mereka yang menarik. Pramoedya hampir tidak mengenali Dr Jomo kerana sudah lama tidak bertemu.

Buku ini berjaya menarik perhatian saya dengan kisah-kisah sedih dan hiba, lucu dan kelakar juga menyakitkan hati. Ianya berjaya digarap oleh Koesalah dengan penuh jujur dan menarik.

Saya harap buku ini bukan yang pertama buat Koesalah. Kisah dalam buku ini boleh dijadikan asas untuk menulis biografi yang lengkap buat Pramoedya Ananta Toer. Mungkinkah Koesalah sudah menyiapkannya?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails