Selasa, Februari 27, 2007

6 Keganjilan

.

Dalam banyak-banyak orang Prof Kamil memilih saya untuk menjawab Tag 6 keganjilan. Kalau orang lain mungkin juga saya fikir dua tiga kali. Bukan tidak sporting, tetapi saya sering bergelut dengan masa. Nak tulis tentang buku di blog pun terpaksa bergelut dengan beban kerja yang banyak. Saya sangat hormat pada Prof Kamil, seorang Professor Perakaunan yang pernah menghadiahkan buku tulisannya tentang CSR di Malaysia kepada saya. Atas rasa segan dan hormat pada Prof Kamil, saya cuba jawab.

1. Bila tiba waktu makan, saya akan sibuk mencari bahan bacaan untuk dibaca semasa makan. Saya tidak begitu berkira. Apa sahaja boleh saya saya jadikan bahan bacaan. Suratkhabar, buku, majalah, brosur. Apa sahaja, asalkan ada benda untuk dibaca. Suratkhabar lama pun OK. Kalau tiada bahan bacaan, saya akan rasa gelisah. Kalau di pejabat, saya sengaja keluar makan di tempat yang tidak ramai orang, supaya saya boleh makan seorang sambil membaca.

2. Bila perut mula memulas, saya juga akan berbuat perkara yang sama. Sanggup menahan sakit perut, bahan bacaan akan dicari dahulu sebelum ke kamar mandi. Di dalam kamar mandi juga ada rak majalah yang jadi tempat saya letak majalah, buku dan suratkhabar. Kalau saya sudah masuk ke kamar kecil, jangan ditunggu!

3. Saya suka beli dan baca buku, tapi bila saya tengok semula koleksi buku saya, kebanyakan buku yang saya beli tidak ada kaitan dengan bidang kerja atau kelayakan akademik saya. Saya boleh kira buku perakaunan atau buku pengurusan di rak buku saya, yang kebanyakannya adalah buku-buku lama.

4. Saya ada tabiat yang ganjil iaitu mengigit jari apabila saya marah atau geram. Ini tabiat saya dari kecil. Sampai kematu jari-jari tangan saya. Tapi yang bagusnya, saya akan kelihatan cool dan jarang marah, mungkin kerana kemarahan sudah hilang selepas menggigit jari. Mungkin ini tips yang bagus untuk dicuba oleh mereka yang baran. Saya juga suka menggigit kuku apabila rasa excited atau teruja, terutama ketika membaca buku.

5.Nama saya juga bol;eh dikira ganjil untuk seorang Melayu. Ganjil tetapi glamor. Nama itu sebenarnya membawa tuah dan boleh buat orang tersenyum bila says suakan kad nama saya.Itu sebab saya tidak mahu guna nama sebenar di blog. Saya tak mahu orang bicara tentang nama, bukan tulisan saya.

6. Ada satu lagi keganjilan semasa kecil. Kata Abah masa kecil saya kuat menangis. Setiap malam. Sehingga diceritakan bahwa pusat saya tersembul keluar kerana kuat menangis. Orang-orang tua di kampung akan mengingati saya sebagai budak yang kuat menangis di tengah malam dahulu. Ada yang teringin nak tengok pusat tersembul saya yang dianggap ganjil dahulu. Untuk pengetahuan, pusat saya sudah normal sekarang, jadi tak payahlah gatal-gatal nak intai tengok pusat saya.


Saya masih berhutang satu Tag dari mamanaim . Akan menyusul. :)

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails