Sabtu, Mac 11, 2006

Faisal Tehrani dah ada blog


Foto dari blog Faisal Tehrani

Bila kawan-kawan saya meminta dicadangkan novel berbahasa Melayu yang bagus di pasaran, nama Faisal Tehrani pasti akan saya sebut, di samping beberapa nama-nama lain.

Saya kurang membaca novel sebenarnya. Koleksi buku bukan fiksyen saya lebih banyak dari buku fiksyen dan koleksi buku Faisal Tehrani mengambil ruang yang agak besar di rak buku fiksyen saya.

Bila membaca, saya suka membaca tulisan yang sekurang-kurangya memberi info baru kepada saya. Saya kurang gemar membaca cerita sekadar cerita. Saya suka tulisan yang mencabar, walaupun kadang-kadang membuatkan saya terasa jahil dan bodoh. Ianya sering saya jumpa dalam tulisan Faisal Tehrani. Tak banyak, sedikit, kerana Faisal ternyata membuat kajian sebelum menulis.

Faisal Tehrani seorang anak muda yang berbakat besar. Gaya tulisannya segar dan menarik. Dia suka menulis tidak mengikut urutan peristiwa. Maknanya penamat cerita di novel beliau tidak semestinya di akhir mukasurat, mungkin ditengah-tengah.

Dia juga sering mengangkat wanita sebagai watak utama dalam beberapa novel beliau. Beliau menulis tentang serikandi Nyemah Mulya yang berjuang menentang Portugis dalam 1515. Novel ini telah memberi kejutan dengan wacana Oksidentalismenya, yang melihat penjajah dari mata timur. Beliau gemar menungggangterbalikkan fakta dan sejarah. Yang menarik lagi watak Nyemah Mulya itu wujud di beberapa zaman, yang boleh mengelirukan pembaca.

Karya beliau juga sarat dengan unsur dakwah seperti Advencer si Peniup Ney dan 1511H. Beliau bercerita tentang jihad dan futuwwah yang futuristik di dalam novel 1511 H, sesuai dengan latarbelakang beliau yang berkelulusan agama.


Anak muda ini seorang yang rajin berkarya. Setiap tahun pasti ada karya baru dari beliau. Bulan ini sahaja saya sudah baca dua cerpen beliau di Majalah I dan di Dewan Sastera. Memang prolifik orangnya. Banyak anugerah telah dimenangi termasuk Hadiah Sastera Kumpulan Utusan. Bahkan beliau telah menang Hadiah Sastera Utusan selama tiga tahun berturut-turut melalui novel 1515, 1511H dan Advencer si Peniup Ney dan Detektif Indigo(2004).

Eh...panjang lebar pulak cerita pasal Faisal. Cukuplah tu. Nanti kawan-kawan penulis yang lain kecil hati pulak..:) Sebenarnya saya hanya ingin mengumumkan tentang blog baru Faisal Tehrani, tetapi terlanjur pulak bercerita panjang.

Bagi peminat Faisal Tehrani mereka sering ke laman ini untuk membaca karya dan artikel mengenai beliau. Saya tahu kewujudan laman itu tetapi tidak meletakkan link di blog ini. Itu bukan laman dia. Laman orang yang memuatkan karya dia.

Awal minggu ini, saya telah letakkan link Faisal Tehrani. Bukan ke laman itu tetapi ke blog Faisal Tehrani. Ya, Faisal Tehrani sudah ada blog. Baru bermula, tetapi sudah banyak cerpen-cerpen beliau yang diletakkan di situ.

Ini blog dia. Sila ke blog Faisal Tehrani dan ucapkan Selamat Datang ke dunia blog.

2 ulasan:

azizan berkata...

Blog FT sudah di'block'?

Unknown berkata...

Ya. Sudah diblok. Harus ada penjelasan yg wajar akan ini. Tapi rasanya saya faham mengapa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails