Rabu, Mac 08, 2006

Pascakolonialisme & Watak Tertawan

.
Pascakolonialisme dalam Pemikiran Melayu
Penyelenggara Mohamad Daud Mohamad, Zabidah Yahya.
Dewan Bahasa dan Pustaka

2005

Buku ini tidak menarik perhatian saya pada mulanya. Saya terjumpa buku ini di rak di kedai DBP Kawasan Utara di Bukit Mertajam sewaktu mencari majalah Dewan. Sebenarnya saya sengaja singgah di kedai DBP ini selepas pulang dari mesyuarat di tapak projek bangunan baru di Perda, kerana kedai DBP BM ni pelik sikit. Waktu beroperasinya mengikut waktu pejabat. Tutup waktu makan tengah hari dan kadang-kadang tutup jika mereka ada aktiviti DBP di tempat lain. Hari Ahad memang tutup. Maknanya, saya hanya boleh pergi ke kedai ini pada waktu pejabat.

Senang cerita, kedai dibuka mengikut kesesuaian masa penjual, bukan pembeli. Kedainya pula sunyi sepi, berbisik pun orang boleh dengar, macam perpustakaan. Di depannya pula ada sebuah meja untuk seorang pengawal keselamatan. Pelik betul. Berharga sangat buku di kedai ini agaknya. Tak pernah lagi saya jumpa kedai buku ada pengawal keselamatan!

Kita tinggalkan dahulu cerita kedai DBP. Biar orang DBP perah otak berfikir bagaimana nak berniaga dan menguruskan kedai buku. Berbalik kepada buku yang saya baca ini. Ternyata ianya sebuah buku yang bagus. Tak rugi saya beli. Walaupun mulanya saya rasa ragu-ragu samada buku ini boleh menarik perhatian saya untuk baca sehingga ke helaian yang terakhir, kerana tajuknya pun saya tak berapa faham, walaupun boleh mengangak maknanya. Menyebut dan mengeja tajuknya sahaja sudah berbelit lidah saya.

Buku ini sebenarnya adalah himpunan artikel tulisan tokoh akademik dan pemikir terbaik tanahair yang menulis tentang isu pascakolonialisme. Ada berbagai tafsiran mengenai paskolonialisme, sebenarnya. Mengikut penulis-penulis artikel di dalam buku ini, wacana pascakolonialisme merujuk kepada period bermulanya penjajahan sehingga selepas era penjajahan.

Kajian pascakolialisme banyak merujuk tulisan Edward Said yang menulis buku Orientalism pada tahun 1978. Orientalism menyerlahkan sikap barat yang memandang dunia timur dengan pandangan serong. sebagai bangsa tidak bertamadun dengan berbagai tabiat buruk. Wacana pascakolonialisme dalam dunia sastera pula menjadi popular setelah terbitnya buku The Empire Strikes Back : Theory and Practice in Post-Colonial Lirertures tulisan Bill Ashcroft et al pada tahun 1989. Tokoh lain wacana pascakolonialisme termasuklah Gayatri Spivak dan Homi Bhaba.

Buku ini memuatkan himpunan artikel 19 orang ilmuan terkenal. Antara lain yang menulis ialah tokoh seperti Syed Hussein Alatas, Zainal Kling, Shamsul Amri Baharuddin, Umar Junus, Abdul Rahman Embong, Jomo Kwame Sundaram dan juga Amir Muhammad. Tulisan dalam buku ini membahaskan wacana pascakolonialisme dalam bidang kesusasteraan, ekonomi politik dan sosial.

Saya sangat tertarik dengan artikel pertama tulisan Syed Hussein Alatas bertajuk Watak Tertawan di negara Membangun. Ini antara artikel yang paling menarik dan membuatkan saya tidak mahu berhenti membaca buku ini.

Kata Syed Hussein, kita sudah merdeka tapi watak kita masih mempunyai watak orang tertawan atau terjajah. Kita suka meniru apa yang penjajah buat. Tiru bulat-bulat tanpa berfikir secara kritis.

Watak tertawan juga tidak mampu menimbulkan persoalan baru yang diperlukan oleh lingkungan hidupnya. Kita sibuk mengenai pencemaran alam contohnya, bukan kerana pencemaran alam itu memusnahkan negara, tetapi itulah yang diperkatakan barat. Ikut sahaja membabi buta. Barat pakai baju nampak pusat, kitapun pakai baju nampak pusat. Bila barat heboh tentang isu kemiskinan dan rasuah kita pun mula nak bising. Sedangkan isu kemiskinan dan rasuah sudah berpuluh tahun ada dalam masyarakat kita. Kita hanya ambil tahu bila Barat mula membangkitkannya.

Watak tertawan juga mendapat pendidikan langsung di barat dan menggunakan semua sumber ilmu dari barat, walaupun ianya mengenai sesuatu yang tidak kena mengena langsung dengan barat. Yang menarik lagi, watak tertawan tidak pernah membantah apa yang didapati dari barat, walaupun ia tahu dan sedar akan kepalsuannya.

Yang lebih sedih lagi, watak tertawan tidak sedar yang ia sebenarnya seorang yang tertawan dan tanpa sedar mereka sebenarnya mendatangkan masalah besar kepada bangsa dan negara.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails