Khamis, Mac 30, 2006

Pesta Buku di petang Isnin



Dalam kesempitan tugas dan masa, sempat juga saya singgah di Pesta Buku KL 2006 di PWTC. Petang Isnin lepas. Habis sahaja mesyuarat di Ampang petang tu, saya terus meredah kesesakan Jalan Tun Razak ke PWTC.
Pesta Buku kali ini berubah tempat. Tidak lagi di dalam bangunan utama PWTC tetapi jauh sedikit di seberang sungai. Teringat saya Pesta Buku dulu-dulu bila ianya mula diadakan di Changkat Pavilion.

Mengunjungi Pesta Buku pada petang hari Isnin mungkin satu tindakan bijak kerana pengunjung tidak seramai pada hujung minggu. Biasalah, sebelum pergi memang sudah bertekad tidak mahu menambah buku baru. Namun, hati peminat buku mana yang tidak akan tergoda dengan tarikan melihat timbunan buku yang pelbagai.

Sebaik masuk ke dewan jualan, saya terus ternampak wajah SH Alattas, seorang penulis pollitik tanahair. Seperti biasa, SH Alattas menjual sendiri buku beliau. Saya beli buku ke 47 tulisan beliau bertajuk Macam-macam Ada. Saya sebenarnya bukan peminat tulisan SH Alattas. Saya kurang gemar gaya tulisan beliau yang lebih sensasi dan kurang analitikal. Tetapi bila sudah berkesempatan bertemu dan berbual dengan beliau, saya beli juga buku yang beliau tandatangani sendiri. Tambahan pula kulit buku beliau kali ini berwaran `hijau' setelah sekian lama berwarna `merah'.

Saya juga beli dua buah buku Mizan di kedai PTS. Saya beli buku Tafsir Al Fatihah tulisan Rasyid Redha dan Membumikan Al-Qur’an tulisan M Quraish Shihab. Hajat hati mahu berjumpa Puan Ainon Mohd tidak kesampaian, tetapi saya sempat berjumpa dan berkenal dengan orang kuat Koperasi Buku, Sdr Abdul Halim. Kebetulan Koperasi Buku banyak menjual buku Syed Naquib Al-Attas, yang kebanyakannya sudah saya miliki. Seronok berbual dengan orang kuat koperasi buku ini. Kalau sudah berjumpa dengan peminat buku, begitulah. Bagai bertemu semula kawan lama.

Keseluruhannya, mengunjungi Pesta Buku KL adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu peminst buku setiap tahun. Walaupun ramai yang mengeluh tidak puas hati dengan mutu buku-buku yang dijual. Kita sebenarnya sudah hilang kelayakan untuk mengkritik bila kita tidak menyokong industri buku negara. Menyokong, maksud saya membeli buku. Simpan sahaja komen anda jika hanya membeli dua buku setahun. Beli buku rujukan dan buku teks tak masuk kira. Ataupun beli buku kerja untuk anak. Itu bukan beli buku kerana minat, tapi beli kerana terpaksa.

Ramai yang berhenti membeli dan membaca buku setelah tamat pengajian di universiti. Seolah-olah pembelajaran terhenti dengan tergenggamnya segulung ijazah. Lebih sedih lagi bila yang. berpengajian tinggi tidak membaca di luar lingkup kerjaya sendiri. Tidak mahu membaca yang susah-susah. Kononnya dulu masa di uniersiti dah nak pecah kepala membaca yang susah-susah. Kalau membaca pun majalah hiburan yang banyak gambar dan gosip artis. Jadi pelanggan tetap akhbar sisipan di hari Ahad.

Patutlah orang kata otak orang kita jika dijual, sangat mahal harganya. Sangat mahal kerana masih elok, tidak digunakan langsung. Otak Yahudi paling murah, kerana dah banyak guna! Bunyinya macam lucu, tetapi itulah hakikatnya yang perlu kita kaji dan ubah.

Utusan Melayu Jawi hancur kerana orang tak beli. Dewan Sastera yang dicetak dalam 3000 naskhah sebulan sukar untuk dijual. Yang beli pun hanya penulis dan penggiat sastera. Ataupun pelajar yang membeli sebab terpaksa, bukan kerana minat. Jurnal Pemikir terbitan Utusan juga nyaris terkubur.

Saya tinggalkan Pesta Buku KL 2006 hampir pukul 9 malam. Saya simpan azam untuk datang lagi di tahun mendatang, dengan harapan mutu dan kandungan buku yang dipamirkan akan bertambah baik.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails