Rabu, Mac 22, 2006

Dalam Ribuan Mimpi Gelisah : Said Zahari


Dalam Ribuan Mimpi Gelisah : Memoir Said Zahari
Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
2006
MPH RM29.00
ISBN9676118486


Saya baca buku ini setelah Utusan Melayu Jawi selamat dikafan dan dikuburkan. Said Zahari adalah bekas Ketua Pengarang Utusan Melayu yang memimpin Mogok Utusan di tahun 1961. Beliau telah ditarik kerakyatan Malaysia oleh Tuanku Abdul Rahman sewaktu berada di Singapura. Kemudiannya beliau ditahan dan dipenjarakan selama 17 tahun oleh kerajaan Lee Kuan Yew.

Dalam Ribuan Mimpi Gelisah : Memoir Said Zahari, adalah buku kedua tulisan Said Zahari. Buku pertama beliau bertajuk Meniti Lautan Gelora : Sebuah Memoir Politik. Khabarnya ada memoir ketiga yang akan beliu tulis bagi melengkapkan trilogi Memoir Said Zahari.

Said Zahari merupakan seorang wartawan yang telah dipenjarakan selama 17 tahun di Singapura atas tuduhan yang tidak pernah dibuktikan, tidak pernah dibicarakan di mahkamah. Beliau dipisahkan dengan isteri dan 3 orang anak yang masih kecil pada 2 Feb 1963 dan hanya dibebaskan 17 tahun kemudian pada 22 Ogos 1979.

Seperti buku memoir pertama, buku ini menyambung cerita sedih seorang tahana politik kerajaan Lee Kuan Yew. Ianya memaparkan pendirian politik Said Zahari yang antipenjajahan, antiimperialisme dan berpegnag teguh dengan pegangan. Berbagai tuduhan dilemparkan kepda beliau, komunis atau prokomunis, juga menjadi agen asing dan menghasut rakyat menentang kerajaan. Semua tuduhan itu tidak pernah dibuktikan sehinggalah sekarang.

Memoir ini juga menyorot kisah Mogok Utusan, bila mana tokoh wartawan Utusan bertindak mempertahankan kebebasan akhbar dengan membantah tindakan UMNO mengambilalih Utusan. Sebenarnya kematian Utusan Melayu baru-baru ini adalah akibat dari peristiwa ini. Utusan Melayu sebenarnya sudah hilang idealismenya di tahun 1961 lagi, apabila ianya diambilalih oleh parti politik. Ia sudah tidak sebebas seperti dulu. Utusan Melayu sudah seperti segan mahu memperjuangkan kepentingan Melayu jika ianya bertentangan dengan dasar parti Melayu.itu.

Buku ini juga adalah tribute Said Zahari untuk isteri beliau Zahari, Salamah Wahab yang sangat tabah mendokong perjuangan seoarng suami dan setia menunggu sehingga 17 tahun. Bayangkan anak yang dikandung lahir dan membesar tanpa ayah sehingga berumur 17 tahun. Hiba rasa hati saya bila membaca kisah keperitan hidup Salamah membesarkan anak-anak ketika Said Zahari di dalam tahanan. Beliau begitu tabah, tidak mahu menceritakan kesusahan hidup mereka anak-beranak kepada suami tersayang. Ada masanya untuk mencari sesuap nasi melapik perut pun susah. Kalaulah ada anugerah isteri mithali, Salamah patut menerimanya.

Penderitaan dan tugas Salamah Abdul Wahab bagaikan berakhir dengan bebasnya suami yang tersayang. Seorang isteri yang setia akhirnya telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada tanggal 29 Disember, 2004.

Memoir ini juga menyelitkan beberapa kuntum puisi yang beliau hasilkan di dalam tahanan yang sungguh menyentuh perasaan.


Kesedihan

ada kalanya dirasakan
tiada berhujung tiada berpangkal

siang terasa terlalu singkat
dan malam ditarik-tarik memanjang
dalam ribuan mimpi gelisah
gunung tiba-tiba jadi lebih tinggi
dan hutan semakin menebal
di sungai air tidak lagi mengalir
langit diliputi gumpalan awan merah
bulan telah ditelan ular
dan bintang-bintang ketakutan
tiada apapun kulihat dalam kegelapan ini

di manakah matari
aku merindui sinarmu

1968

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails