Khamis, Januari 20, 2005

Selamat Hari Raya Korban

.

Masjid Ubudiah Bukit Chandan Kuala Kangsar


Esok kita akan merayakan Hari Raya Korban di Malaysia. Dulu, ibadah korban sering diadakan secara kecil-kecilan di kampung, dan mungkin hanya seekor dua lembu yang akan dikorbankan. Tetapi kini kita ibadah korban sudah membudaya dalam masyarakat. Di merata tempat ibadah korban dilangsungkan setiap tahun, bukan sahaja di kampung, malah di organisasi tempat kita bekerja juga ada dilakukan ibadah korban. Jumlah lembu dan kerbau yang akan ditumbangkan juga telah meningkat, sesuai dengan meningkatnya taraf hidup masyarakat.

Namun kadang-kadang penghayatan semangat korban itu semacam semakin menipis dalam masyarakat. Ibadah korban di sesetengah temapt bagaikan pesta membahagikan daging korban. Kita berebut membahagikan daging sembelihan kepada rakan-rakan dan saudara mara. Ada yang berebut mendapatkan tulang, dan ekor lembu untuk dibawa pulang. Memang ianya tak salah dari segi syarak. Daging korban memang untuk diagih-agihkan kepada umat Islam setempat dan boleh diambil sebahagian oleh empunya korban. Tapi bukan setakat halal haram yang patut diikut. Semangat dan roh korban itu yang perlu dihayati.

Alangkah baik nya jika kita melaksanakan ibadah korban dengan berebut-rebut dan bersungguh-sungguh mencari orang miskin dan fakir untuk diberikan korban itu. Cukuplah kita yang tiap-tiap hari mampu menikmati hidangan enak ini memberi laluan kepada mereka yang jarang-jarang dapat melihat makanan. Alangkah baiknya juga jika diambil inisiatif untuk menghantar daging korban sembelihan ini kepada saudara kita yang miskin dan memerlukan makan seperti kepada mangsa tsunami di Acheh atau di Sri Lanka.

Ada segelintir tokoh masyarakat pula menggunakan ibadah korban untuk mendapat political mileage, hinggakan ada acara menyerahkan lembu untuk korban kepada masyarakat. Panggil wartawan, orang ramai dan ambil gambar, lalu ditulislah pujian betapa murahnya hati si pemberi. Kadang-kadang tak nampak pula muka masa kerja korban. Sedangkan ibadah korban adalah ibadah individu, dan lebih aula lagi jika kita sendiri yang menyembelih korban, dan membahagikan kesemua bahagian korban itu kepada orang fakir dan miskin.

Semoga kita dapat menghayati semangat Korban yang dilahirkan dari pengabdian Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim kepada Allah. Betapa cinta dan kasihnya Nabi Allah Ibrahim terhadap anaknya Ismail, tetapi oleh kerana itu arahan Allah untuk mengorbankan anaknya, ia harus dipatuhi. Cinta dan kasih kepada anaknya tidak boleh mengatasi cinta kasih dan kepatuhan kepada Yang Maha Pencipta.

Kasihnya kita kepada `kekasih' kita di dunia jangan sampai mengorbankan perintah agama.

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails