Isnin, Januari 10, 2005

Indahnya Pantai Cherating..

Kami tak buat tempahan untuk hotel di Cherating, dengan sangkaan, senang nak dapat bilik. Kami hanya cuba buat tempahan bila dalam perjalanan ke Cherating. Malang dan hairan, sepanjang perjalanan menelefon dan kebanyakan resort dah penuh. Mujur Aida bagi kami nombor Suria Resort untuk dihubungi dan kami dapat tempah bilik.

Mulanya agak risau kerana fikir kami jika semua resort ternama sudah penuh , kenapa pula resort ini masih kosong? Kami sampai di Suria Cherating Beach Resort tatkala hari sudah petang. Sangkaan kami meleset. Rupanya resort ini agak besar dan cantik, mempunyai 100 bilik lebih dan baru dua tahun beroperasi. Perabot di bilik bergaya jati dan masih berbau baru. Kolam renangnya mungkin kecil tetapi pantai di hadapan resort ini seluas mata memandang.

Makan malam di Cherating juga sangat mudah. Banyak kedai makan di sepanjang jalan di Cherating. Kami makan ikan bakar di sebuah kedai. Isteri saya kata harganya mahal walaupun terletak di tepi laut.

Pagi besoknya kami check-out awal kerana ingin bersiar-siar melihat Pantai Cherating. Kami pergi melihat resort-resort di sepanjang pantai menuju ke Kuantan. Kalau dilihat dari luar, rasa saya Suria Resort ada kelebihan dan kami telah membuat pilihan yang tepat. Hairan juga bila melihat banyak resort yang kami telefon dan dikatakn penuh semalam tetapi kelihatan kosong.

Kami sampai di Kuantan waktu tengah hari. Selepas makan tengah hari kami ke Teluk Cempedak. Cantik betul pantainya. Pantainya bersih dan penuh dengan pengunjung. Sebelum meninggalkan negeri Pahang kami mencari Tanjung Lumpur seperti cadangan Sham, tempat popular untuk makan ikan bakar. Kecewa kerana hari masih siang dan gerai masih belum dibuka. Khabarnya gerai ikan bakar hanya mula beroperasi selepas pukul 6 petang.

Tak jauh dari Tanjung Lumpur, kami singgah di Peramu. Ada sebuah kedai sebelah Balai Polis yang menjual keropok lekor dan makanan lain seperti ikan, udang, sotong dan ketam yang digoreng dengan tepung. Gerainya kecil tetapi penuh dengan pengunjung.

Berselera betul kami makan, namun sedih juga di hati kerana tidak dapat tinggal lebih lama, kerana itu mungkin merupakan penamat bagi perjalanan kami ke pantai timur. Selesai makan, kami mulakan perjalanan pulang melalui lebuh raya Pantai Timur.

Kami tiba di Kuala Lumpur ketika matahari sudah terbenam, lalu menginap semalam di rumah adik di Serendah. Esoknya, kami singgah di rumah baru di Bandar Pinggiran Subang, sempat mencuci rumah yang baru dapat CF, berhenti sebentar di Ikano, sebelum pulang ke Ipoh.

Rasa penat tetapi gembira. Satu percutian yang sangat menyeronokkan kerana bercuti dengan melihat tempat orang. Kami juga rasa sedih dan bingung bila hari terakhir percutian kami merupakan hari yang malang bagi mangsa tsunami.

Lihat gambar terakhir perjalanan kami di fotopages.