Jumaat, Mei 04, 2007

Pesta Buku Isnin 30 April

.







Baru hari ini boleh bernafas! Dua hari suntuk sibuk dengan tugasan di pejabat.

Kami sampai ke PWTC menjelang tengah hari Isnin. Ada aktiviti di pentas. Penyair Lim Swee Tin membacakan puisi. DPS Rosmah sebagai tetamu. Saya nampak kelibat Khairil Anas Jusoh di kerusi tetamu. Sempat saya melambai dari jauh. Tak tahulah sama ada dia masih ingat lagi saya atau tidak.

Sebelum ke Dewan Utama, kami singgah di gerai Karangkraf yang memenuhi sebuah dewan bersebelahan pentas. Hiasan dewan ini sungguh indah dan hebat, sehebat syarikat Karangkraf, syarikat bumiputera yang sudah jadi peneraju bagi penerbitan majalah di negara kita.

Sedang asyik membelek buku kisah hidup Dr Sidek Baba, telefon tangan saya berbunyi. Prof Kamil rupanya. Beliau menunggu di gerai PTS. Kami segera ke Dewan Utama. Itulah kali pertama saya bertemu Prof Kamil, seorang profesor perakaunan yang blognya sering saya kunjungi. Orangnya berbicara penuh tertib, seperti tulisannya juga. Kami berbual sebentar, maklumlah masing-masing baru sahaja sampai dan belum habis meneroka ke setiap ceruk Pesta Buku kali ini. Lagipun berdiri berbual di tengah laluan pengunjung memang tidak menyenangkan.

Pesta Buku kali in ternyata lebih meriah dengan jumlah gerai yang lebih banyak. Ada lima dewan berasingan yang menempatkan 180 lebih syarikat. Kami mengambil tindakan bijak apabila datang hari Isnin, pengunjung tidak begitu ramai dan masih boleh berjalan dengan selesa.

Ada beberapa gerai yang menarik perhatian saya. Gerai PTS, Al-Hidayah, Al-Ameen, Saba Islamic Media, Institut Terjemahan Negara, Gerai IKAPI.

Gerai buku Arkib Negara dan KeKKWa juga menarik. Seperti biasa gerai penerbitan universiti wajib saya kunjung walaupun tiada nbukuyang benar-benar menarik perhatian saya kali ini. Sedikit kecewa apabila gerai UIAM tidak mempamerkan buku-buku keluaran ISTAC.

Saya terserempak dengan Prof H M Bukhari Lubis yang baru saya kenali di Seminar Pencinta Buku ang lepas. Orang kuat buku ini sibuk dengan pelancaran buku oleh Prof Ungku Aziz petang itu.

Saya bersua kali pertama dengan penyair terkenal Sdr Marsli N.O di gerai IKAPI. Kami berpelukan bagai sahabat lama tak berjumpa. Rupanya beliau biasa mengunjungi blog saya. Saya pernah meminjam puisi-puisi beliau di blog ini. Terima kasih atas kehangatan pertemuan dan segala pesanan. Sdr Marsli menyarankan saya supaya membukukan tulisan di blog ini. Beliau bukan orang yang pertama. Ramai yang pernah mencadangkan. Saya memang pernah berfikir yang sama, cuma agak skeptikal. Adakah orang yang akan membeli dan membaca buku sedemikian?

Pesta Buku kali ini, saya tidak beli banyak buku. Saya beli VCD ceramah Ahmed Deedat di Saba Islamic Media. Saya beli VCD Debat Ahmed Deedat dan Dr Anis Shorosh, juga VCD ceramah beliau yang terakhir sebelum beliau terlantar sakit.

Di gerai IKAPI saya beli buku Hari-Hari Terakhir Che Guevara, terjemahan buku The Diary of Che Guevara. Buku di gerai IKAPI tidak sebanyak tahun lepas. Saya juga beli buku Siddharta tulisan pemenang anugerah Nobel, Herman Hesse. Buku ini sudah diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Institut Terjemahan Negara.

Di gerai yang menjual banyak buku Alijah Gordon, saya terjumpa jurnal ulasan buku yang sangat menarik. Jurnal bernama Kauthar itu saya beli 6 edisi terdahulu. Saya beli juga buku Islam & Secularism tulisan Prof Syed Naquib Al-Attas. Saya pernah miliki buku ini, tetapi saya tidak ingat di mana saya simpan.

Karangkraf juga nampaknya sudah mula menerbitkan buku-buku berat termasuk karya Sasterawan Negara. Saya kini sedang membaca buku Setitis Embun Semarak Api karya Shahnon Ahmad. Di gerai Karangkraf Suri Jiwa beli buku Badai Semalam karya Khadijah Hashim dan Asam, Garam, Gula & Kopi.

Satu yang menarik, kali ini ada gerai yang mempamerkan rak buku. Saya beli satu rak buku yang cantik tetapi murah di sini.

Sekali-sekala ke KL, banyak tempat juga yang kami kunjungi kali ini. Kami sempat ke Titiwangsa menaiki Eye On Malaysia. Sempat menikmati hidangan di Nellie's Sentul dan Marche The Curve. Kami berhabis banyak juga masa di IKEA dan singgah di Borders membeli majalah Islamica. Kami sempat ke Sogo membeli belah sebelum pulang.




Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails