Rabu, Mac 07, 2007

Opick & Tombo Ati

Terpaku saya bila baca berita tentang gempa bumi di Padang. Melihat foto-foto kejadian, ternyata Solok dan Padang Pariaman adalah antara kawasan yang pernah kami lalui semasa di sana. Sayu hati saya bila mendengar alunan lagu Opick di kereta siang tadi. Semasa di Padang lagu Opick inilah yang menemankan kami sepanjang perjalanan. Terbayang kembali pemandangan di sepanjang jalan. Entah apa nasib penghuninya sekarang.

Pak Bambang telah memperkenalkan Opick kepada saya. Beliau mainkan lagu ini di dalam Innova yang kami naiki. Saya memang pernah dengar lagu Opick ini dahulu, Tombo Ati, tanpa tahu nama lagu dan nama penyanyinya. Lagu Tombo Ati nyanyian Opick ini sebenarnya adalah sebuah lagu yang istimewa. Istimewa kerana lagu inilah yang melonjakkan nama Opick di pentas senisuara. Opick atau nama penuhnya Aunur Rofiq Lil Firdaus bermula sebagai penyanyi rock. Opick juga tidak segan-segan mengaku yang dia dahulu menjalani kehidupan yang agak liar sebelum menjadi penyanyi nasyid. Opick pernah merakamkan 6 album rock tetapi kurang mendapat sambutan.

Kesempatan lahir kepada Opick apabila diminta menyanyikan lagu Tombo Ati.

Tombo Ati (Ubat Hati)

Tombo Ati iku limo perkorone
Kaping pisan moco Qur’an lan maknane
Kaping pindo sholat wengi lakonono
Kaping telu wong kang sholeh kumpulono
Kaping papat kudu weteng ingkang luwe
Kaping limo dzikir wengi ingkang suwe

Salah sawijine sopo iso ngelakoni
Mugi-mugi Gusti ALLOH nyembadani

Obat Hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Qur’an dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perbanyaklah

Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti ALLAH mencukupi



Istimewanya Tombo Ati adalah gubahan ulamak terkenal Nusantara iaitu Sunan Bonang, salah seorang Wali Songo. Sunan Bonang dan anak muridnya, Sunan Kalijaga tercatat dalam sejarah, menyebarkan Islam melalui wadah seni. Beliau giat berdakwah melalui gamelan dan pentas wayang. Masyarakat masa itu yang kuat dengan pengaruh Hindu telah beliau dakwahkan dengan memasukkan unsur Islam dalam persembahan seni.

Antara yang masih popular hingga kini ialah lagu Tombo Ati yang sering dilagukan di pesantren dan keramaian Lagu ini telah digubah semula oleh Opick dan diberi sentuhan musik yang segar. Mungkin berkat lagu Sonan Bonang ini, nama Opick telah mula dikenal ramai sebagai penyanyi lagu nasyid terulung di Indonesia.



Album Istighfar Opick telah laku 800,000 unit dan mendapat 5 anugerah platinum. Hampir kesemua lagu Opick dalam album Istighfar ini telah dijadikan lagu latar bagi sinetron Indonesia.

Album keduanya Semesta Bertasbih juga sangat-sangat popular. Kami beli kedua-dua album Opick, satu kaset Istighfar untuk Suri dan Satu CD Semesta Bertasbih untuk saya.



Ternyata album Semesta Bertasbih adalah sebuah album yang berbaloi saya beli. Sudah berpuluh kali saya ulang dengar masih tidak jemu-jemu. Album ini memuatkan juga duet Opick bersama Melly Goeslaw. menyanyikan lagu Takdir. Saya suka kesemua lagu dlam album ini. Paling saya suka lagu Teranglah Hati, Teranglah Jiwa lagu Opick bersama Pendawa Lima. Lagu 25 Rasul pun sangat menarik susunan muziknya, lari jauh dari irama nasyid semasa.


Opick juga adalah pencipta lagu yang bagus dan kreatif. Hampir semua lagu dan lirik dalam album ini adalah ciptaaan beliau. Lagunya juga sedap dan segar didengar. Ini kerana susunan muzik dan penggunaan alatan muzik percussion dan strings yang sangat sesuai dengan lirik dan melodi lagu. Ini mungkin satu pembaharuan bagi lagu nasyid. Walaupun menggunakan muzik, tetapi ternyata ianya tidak merosakkan lagu malah mengindahkan lagi lagu dan memberi kesan yang kuat kepada lirik dan melodi lagunya.

Saya juga baru tahu, Opick adalah pencipta lagu popular, Dealova yang dinyanyikan oleh Once dari Kumpulan Dewa. Patutlah bila dengar lagu-lagu Opick ini, rasa macam pernah didengar.

Mungkin kerana latarbelakang beliau dari seorang penyanyi rock, membuatkan lagu-lagunya sungguh segar dan dan susunan muziknya kontemporari. Sosok dan penampilan beliau mengingatkan saya pada penyanyi nasyid tanahair, Aqil Hayy. Saya harap penyanyi rock di Malaysia boleh mengikut jejak langkah Opick dan Aqil Hayy.





2 ulasan:

Ummu Ayman berkata...

Assalamualaikum,

Jangan ketinggalan hadir KONSERT AMAL WITH OPICK di MALAYSIA pada 22November 2009 ini di Kompleks Kelab Kilat TNB, Bangsar, Kuala Lumpur...

Peminat OPICK
ummuayman.blogspot.com

Sham Kamarul berkata...

solamat manunggal bersama gusti Alloh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails