Rabu, Mac 21, 2007

Anak Semua Bangsa - Pramoedya

.




Anak Semua Bangsa
Pramoedya Ananta Toer

Hasta Mitra Cetakan Keenam Oktober 2002
Cetakan Pertama Disember 1980
(Dilarang beredar oleh Kerajaan pada Januari 1981)


Buku ini sudah lama saya miliki. Saya beli di Pustaka Antara, Kuala Lumpur. Saya mencari Kuartet buru, iaitu empat novel bersiri yang ditulis oleh Pramoedya sewaktu beliau dalam tahanan di Pulau Buru. Saya mencari buku yang pertama dalam siri ini. Bukunya berbalut. Saya tanya gadis penjual di kedai itu. Dia geleng kepala. Dia hanya jual buku. Bukan baca buku.


Bila pulang, baru saya tahu buku ini adalah siri kedua dari kuartet Buru. Saya peram buku ini. Hampir setahun. Saya kembali ke Pustaka Antara dan beli buku Bumi Manusia.

Akhirnya buku ini saya baca juga, sejurus selepas habis baca Bumi Manusia.
Seperti buku Bumi Manusia, buku Anak Semua Bangsa ini telah diharamkan oleh kerajaan Indonesia kerana didakwa cuba menyebar fahaman komunis. Mati sudah Pramoedya. Novelnya ini juga masih dimatikan. Belum hidup. Walau Indonesia sudah lama melampaui zaman reformasi. Buku ini dicetak secara haram oleh Penerbit Hasta Mitra. Di luar Indonesia, buku ini diterjemahkan ke lebih 30 bahasa dunia. Sudah lumrah nasib penulis dan pemikir. Orang sendiri tidak pernah tahu menghargai.

Anak Semua Bangsa menyambung kisah Minkie selepas peristiwa tragis hubungan beliau dan Annelies. Minke meneruskan hidup selepas pemergian Annelies. Nyai Ontosoroh terus menjadi watak penting dalam hidup Minkie. Dalam Bumi Manusia, Minkie mengenal erti kemodenan dengan menjadi pengkagum Belanda dan Barat Tragedi hubungan beliau dengan Annelies telah menyerlahkan wajah sebenar penjajah Belanda kepada Minkie. Itu satu pelajaran buat Minke. Bak kata Nyai Ontosoroh

" . . . Jangan agungkan Eropa sebagaί keseluruhan. Dί mana pun ada yang mulίa dan jahat. Di mana pun ada malaikat dan ίblίs. . . . Dan satu yang tetap, Nak, abadί: yang kolonial, dia selalu ίblίs. . . . "


Buku ini sebenarnya mengisahkan pencarian Minkie dalm hidup. Mengenal dunia dan mengenal diri. Minkie belajar mengenal bahwa barat bukanlah segala-galanya. Beliau baru belajar makna penjajahan. Beliau belajar dari kekuatan China dan Jepun untuk menghalau Barat dari dunia timur. Minkie mula mengenal keburukan bangsa Eropah yang selama ini beliau sanjung. Minkie mengambil kisah bagaimana Jepun boleh bangkit sebagai satu bangsa yang bermaruah.

Minkie yang selama ini suka menulis dalam Bahasa Belanda tersentak bila ditegur oleh rakan yang bukan Indonesia tetapi Eropah. Beliau dikatakan tidak kenal bangsa sendiri. Minkie lebih kenal Eropah dari bangsa Jawa. Terpukul dengan teguran itu, Minkie mula turun ke bawah menyelusuri hidup para petani. Menyelami keperitan hidup petani. Cuba memahami perasaan mereka, Minkie mula menulis dari hati seorang Jawa. Menulis dalam bahasa yang difahami bangsanya sendiri.

Novel Anak Semua Bangsa ini sebenarnya lebih bersifat `subversif', berbanding Bumi Manusia. Novel ini menceritakan tentang kesempitan hidup para petani yang diperas oleh tuanpunya tanah. Mengangkat kisah perjuangan menentang imperialisme dan penindasan. Menelanjangkan keburukan kapitalisme.

Saya akan cari sambungan novel ini. Saya ingin tahu kesudahan pencarian Minke. Akan saya lengkapkan Kuartet Buru dengan buku Jejak Langkah dan Rumah Kaca.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails