Sabtu, Mac 31, 2007

Cinta Fansuri

.
Cinta Fansuri
Pengarang : A. Samad Said
Penerbit : Wira Bukit Sdn Bhd
Genre : Novel ( 158 halaman)
Cetakan Pertama : 2007
ISBN : 9834119690
(Kulit Tebal)
Harga : RM40 di Ujana Ilmu



Setelah sekian lama mencari buku ini, akhirnya Cinta Fansuri menjadi milik saya. Ada dua sebab saya teringin membaca buku ini. Yang pertama, nama Fansuri itu yang mengingatkan saya pada tokoh Hamzah Fansuri, tokoh sufi yang terkenal di dunia Melayu. Keduanya, buku ini disyorkan seorang rakan yang juga penulis terkenal tanahair.

Buku ini saya baca setelah selesai membaca Kekasih Sam Po Bo. Saya mulanya membaca buku ini seperti membaca novel yang lain. Membaca dengan cepat agar mendapat mood buku tersebut. Itu tabiat membaca saya. Saya akan membaca dengan cepat dan tanpa henti 20 ke 50 halaman pertama sesebuah buku. Ini adalah saat yang paling penting untuk berkenalan dengan sesebuah buku. Saya akan tahu samada saya secocok dengan sesebuah buku. Selalunya 50 mukasurat pertama sudah boleh membuatkan pembaca jatuh cinta dengan sesebuah buku.

Rupanya, novel ini tidak boleh dibaca sedemikian. Novel ini perlu dibaca perlahan-lahan. Perlukan penelitian setiap ayat dan baris. Saya baca perlahan-lahan. Lagi dibaca lagi buat akal saya terduga. Macam banyak misteri dalam cerita dalam buku ini.

Cinta Fansuri adalah kisah cinta seorang lelaki bernama Fansuri. Ianya juga memuatkan lebih dari satu kisah cinta. Ada beberapa cerita cinta yang lain yang kisahnya juga berlainan. Novel ini berlatarkan Perang Teluk bilamana suasana dunia sangat resah dan mencemaskan. Ianya bagai tercurah di dalam novel ini.

Novel Cinta Fansuri ini diceritakan dari beberapa sudut pandangan. Kalau tidak cermat membaca, pembaca mungkin akan keliru. Saya kategorikan novel ini sebagai sebuah novel yang cerdik. Perlu dibaca berhati-hati. Bagai bermain dengan jigsaw puzzle. Pembaca perlu cerdik memilih dan meletakkan kepingan puzzle di tempat yang sepatutnya. Lebih sukar lagi jika jigsaw puzzle mempunyai warna yang sama. Inilah yang berlaku dalam novel ini. Walaupun novel ini nipis, mungkin ramai yang akan merungut tidak faham, apabila menghadapi kesukaran untuk meletakkan kepingan puzzle di tempat yang sepatutnya.

Novel ini juga bercerita tentang proses penulisan sebuah novel yang ditulis oleh watak salah seorang pencerita dalam novel ini. Bahagian ini menarik apabila menceritakan perbezaan sudut pandangan penulis dan penilai yang menilai manuskrip novel. Saya suka baca wacana menilai karya sastera dalm novel ini.

Buku ini patut dibaca oleh para penulis. Banyak yang boleh dicedok dan diambil pelajaran dalam proses menulis sebuah karya kreatif.

Saya suka buku ini. Buku yang nipis, tetapi mencabar pemikiran. Saya akan baca buku ini sekali lagi. Mungkin juga dua kali.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails