Selasa, Ogos 31, 2004

Kita dirikan Jiwa Merdeka


merdeka!



Di atas robohan Kota Melaka
Kita dirikan jiwa merdeka
Bersatu-padulah segenap baka
Membela hak keadilan pusaka

- Dr Burhanuddin Al-Helmi


Pantun karangan Dr Burhanuddin Al-Helmi ini memperingatkan kita akan peri pentingnya mempertahankan kemerdekaan. Dr Burhanuddin merupakan pejuang kemerdekaan yang sangat dibenci penjajah British, telah meringkuk di dalam tahanan kerana memperjuangkan kemerdekaan dan menghalau British dari Tanah Melayu.

Kemerdekaan dicapai bukan sehari dua. Malah perjuangan menuntut kemerdekaan bermula setelah jatuhnya Melaka ke tangan Benggali Portugis pada tahun 1511 dan kemudiannya disambung oleh penjajah Belanda, penjajah British dan penjajah Jepun. Penjajahan yang lama telah berjaya mengwujudkan jiwa hamba pada penduduk Tanah Melayu. Penjajah dipandang sangat perkasa dan berkuasa.

Penentangan terhadap penjajah British bermula dengan tersungkurnya JWW Birch di Pasir Salak, di tangan Si Putum. Perjuangan Dato' Maharaja Lela, telah berjaya membuktikan kepada orang Melayu bahawa penjajah British tidak kebal. Darah mereka juga merah rupanya.

Perjuangan Dato' Maharaja Lela di Perak, Hj Abd Rahman Limbung di Terengganu, Tok Janggut di Kelantan, Dato' Bahaman, Dol Said dan Mat Kilau , telah mencetuskan bunga-bunga jiwa merdeka kepada orang Melayu. Perjuangan mereka di teruskan oleh KMM, PKMM dan diakhiri dengan turunnya bendera union Jack pada 31 Ogos, 1957.

Janganlah kita sia-siakan pengorbanan mereka yang telah bertaruh nyawa dan berkorban keringat dan airmata untuk membebaskan diri dan bangsa dari cengkaman penjajah. Pejuang kemerdekaan tidak mengharapkan kalungan bunga, malah ramai yang hidup merempat dan mati tidak dikenang sesiapa. Cukuplah jika ruh perjuangan mereka kita warisi dengan mengisi kemerdekaan negara dengan janji sumpah untuk mempertahankan kedaulatan negara, menjunjung tinggi bahasa dan budaya, serta berpegang teguh dengan agama dan syari'at Allah.

Sekalung budi kepada semua pejuang kemerdekaan. Tak terbayar hutangmu kepada nusa. Moga Allah merahmati dan digolongkan dalam kumpulan orang-orang yang soleh.

Selamat menyambut ulangtahun kemerdekaaan yang ke 47.





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih untuk blog yang menarik

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails