Ahad, Januari 13, 2008

Petua Buku Jiwa - Buku & Cinta

.

.

Kenapa anda membaca? Membaca untuk lulus peperiksaan? Membaca kerana suka atau terpaksa? Tentu ramai yang pernah mengalami membaca dengan rasa berat hati untuk lulus peperiksaan. Membaca bukan dengan jiwa tetapi membaca hanya kerana mahu lulus peperiksaan. Kita membaca dengan wajah yang berkerut, membaca tanpa rela. Kita seolah seorang gadis sunti yang dipaksa berkahwin bukan dengan jejaka pilihan. Lebih teruk lagi jejaka itu dilihat buruk dan hodoh pada pandangan si gadis. Lalu lahirlah cinta tanpa rela. Cinta yang dipaksa.

Walaupun membaca dengan terpaksa, buku tetap tidak mengecewakan pembacanya. Kita sering diselamatkan oleh buku dalam peperiksaan. Manusia mungkin sering dikecewakan oleh kekasih, tetapi, buku jarang sekali mengecewakan. Walaupun ianya sering dilupakan dan terbiar usang di rak, buku sentiasa setia menunggu unntuk diambil dan dibelai. Buku akan menunggu bagai kekasih menunggu dambaan kekasih yang dirindu dan.yang lama tidak bertemu

Shahrom TM Sulaiman menulis dalam Keanehan dan Keunggulan Buku dan memetik kata-kata Al-Jahiz, seorang penjual roti yang juga seorang pencinta buku yang hebat;


Buku itu diam apabila engkau menghendakinya diam, berbicara apabila engkau menghendakinya berbicara. Ia tidak akan mengganggu kalau engkau sedang bekerja, tetapi apabila engkau berasa kesepian ia akan menjadi teman yang baik. Engkau tidak perlu marah dan berkecil hati kepadanya. Ia merupakan teman yang tidak menipu atau bermuka dua.


Buku adalah kawan yang tidak pernah mengecewakan. Ia akan sentiasa bersama kita. Pilihan di tangan kita. Membaca secara paksa, atau memilih membaca sebagai hobi, dan memilih buku sebagi teman. Jika kita pilih membaca sebagai hobi, kita akan dapat manfaatnya. Kita dapat ilmu dan pengetahuan, juga mendapat kesronokan dan kepuasaan jiwa dari aktiviti pembacaan.

Aktiviti membaca akan membuka satu pintu ke dunia yang sangat luas. Dunia yang tak terjangkau dek deria penglihatan. Dengan membaca jiwa kita boleh meneroka ke dunia tanpa sempadan. Membaca boleh membawa kita ke benua lain, bahkan dunia yng lain. Membaca boleh menjadi santapan jiwa yang boleh mengubah diri dan masyarakat.

Membaca perlu dengan minat. Membaca perlu berserta jiwa dan rasa. Ianya satu aktiviti yang sangat menyeronokkan. Ianya perlu dilihat sebagai satu hobi bukan satu beban. Kita perlu jatuh cinta dengan buku untuk tenggelam dalam dunia keasyikan dunia buku.

Soalnya, bagaimana mahu jatuh cinta dengan buku?

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails