Jumaat, Januari 18, 2008

Robin Cook - Doktor yang menulis

.



Marker
Robin Cook MD
G. P. Putnam's Sons
2005
598 mukasurat
ISBN 978-0-330-48307-0
(Dibeli murah di Popular Megamall Penang
RM10++ selepas diskaun 70% ! )


Dalam masyarakat kita, doktor adalah kerjaya yang dihormati ramai. Mereka dipandang tinggi kerana kerjaya yang dianggap mulia.

Doktor juga terkenal sebagai orang yang cerdik, mempunyai banyak bakat dan kepakaran. Ramai doktor yang mempunyai kepakaran yang lain selain dari merawat orang sakit. Ada yang punya bakat seni, sehingga ada juga yang punya bakat seni yang pelik-pelik. Ada yang jadi pelakon, samada pelakon layar perak atau layar biru. Berlakon filem atau berlakon DVD.

Begitu jugalah dalam bidang penulisan. Dalam sejarah, ramai doktor perubatan yang telah menceburi bidang penulisan. Siapa tidak kenal dengan watak Sherlock Holmes? Pencipta watak itu ialah penulis Sir Arthur Conan Doyle yang juga seorang doktor. Begitu juga penulis terkenal W Somerset Maugham yang lulus bidang perubatan. Peminat novel thriller tentu kenal benar dengan Michael Crichton yang berkelulusan perubatan.

Penulis-penulis ini sangat berjaya dalam bidang penulisan, walaupun tidak menulis tentang perubatan secara khusus. Namun, mereka telah memanfaatkan ilmu mereka dalam bidang sains dan perubatan untuk berkarya.


Robim Cook adalah seorang lagi doktor yang menulis novel. Lulusan perubatan dari Fakulti Perubatan, Universiti Columbia dan juga Universiti Harvard. Berlainan dengan tokoh doktor penulis yang lain, Robin Cook menulis tentang dunia perubatan secara khusus. Robin Cook dikenali sebagai pakar dalam bidang penulisan novel thriller perubatan. Beliau sudah menulis 28 buah novel medical thriller yang menyentuh berbagai isu dalam dunia perubatan. Kebanyakan novel beliau adalah bestseller. Novel Coma tulisan beliau sudah diadaptasi ke filem dan diarahkan oleh Michael Crichton.

Novel Marker yang sudah saya baca ini adalah novel ke 25 Robin Cook. Novel ini antara novel yang relative lebih tebal berbanding novel-novel beliau yang lain. Robin Cook cuba menulis dengan deskriptif watak dan plot dalam novel ini. Novel ini mungkin bukan yang terbaik dari Robin Cook, tetapi ia tetap menghidangkan isu perubatan yang sangat menarik. Seperti biasa, novel Robin Cook akan menelanjangkan kebobrokan pemain dalam industri penjagaan kesihatan.

Novel ini mendedahkan kelemahan sistem kemudahan kesihatan di Amerika Syarikat. Masalah pembiayaan kesihatan di Amerika Syarikat sudah lama diketahui tidak efisyen dan juga sering tidak berlaku adil kepada pesakit. Tidak seperti hospital kerajaan di Malaysia yang menyediakan kemudahan kepada semua, hospital di Amerika tidak memberikan servis melainkan pesakit mempunya pembiayaan kesihatan. Pesakit perlu dilindungi insuran ataupun dilindungi oleh syarikat pengurusan kesihatan (managed care organisation) seperti Medicare dan Mediaid.

Kegagalan system penyediaan kesihatan di Amerika tidak menjadi teladan kepada pemuja Amerika yang masih berusaha untuk meniru dan melaksanakan sistem yang sama di Malaysia. Malaysia sepatutnya mengambil contoh dan pengalaman dari negara-negara Scndinavia yang mempunyai sistem penjagaan kesihatan yang terbaik di dunia.

Novel-novel tulisan Robin Cook mungkin tergolong dalam novel popular, tetapi ianya adalah contoh novel popular yang membawa manfaat. Saya banyak belajar terma-terma perubatan dari novel-novel Robin Cook. Saya akan syorkan novel karya Robin Cook kepada sesiapa yang mahu tahu tentang dunia perbuatan. Buku yang sangat sesuai buat adik-adik yang menyimpan hasrat untuk menjadi doktor atau mahu memasuki industri penjagaan kesihatan. Ianya sangat sesuai buat mereka yang bekerja di bidang penjagaan kesihatan tetapi bukan berlatarbelakangkan perubatan.

Bilakah agaknya saya boleh membaca novel tentang dunia perubatan oleh doktor-doktor di Malaysia? Membaca novel, maksud saya, bukan menonton menonton DVD lakonan doktor.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails