Selasa, Julai 17, 2007

Teater Keris bukan di Istana Budaya

Sabtu lepas saya ke Kuala Lumpur. Hajat hati mahu ke Alam Raya, kedai buku yang banyak menjual karya dari Indonesia. Kecewa kerana setelah beberapa kali putar, masih tidak dibuka.

Jiwa dan Suri ke Istana Budaya mahu membeli tiket Teater Keris. Malangnya TeaterKeris milik produksi Istana Budaya tidak dipentaskan di Istana Budaya. Ia tersingkir jauh ke Auditorium DBP. Saya mahu beli tiket di Istana Budaya juga tidak boleh. Perlu beli di DBP. Bukankah Teater Keris juga produksi Istana Budaya. Betul, tetapi pekerjanya sudah ke sana, kata yang menjaga kaunter.

Rupanya di Istana Budaya ada muzikal besar, The King and I. Sempat lagi kalau, nak masuk, jam tiga mula, kata yang menjaga. Saya nak tengok Teater keris, kata saya. Teater Keris tiada di sini, di Auditorium DBP. Pergi sahaja, tak payah tempah tiket. Tiket banyak. Kata yang menjaga.

Jiwa dan Suri tak tengok The King and I. Memang teringin. Bukan tak mampu kerana tiketnya harga beratus. Kami datang dari Ipoh kerana mahu menonton teater Keris, teater milik Istana Budaya tetapi tiada di Istana Budaya. Buntingnya ada di Istana Budaya, tetapi teaternya tiada. Tiketnya juga tiada di Istana Budaya. Keris sudah tak berguna, kerana Raja Siam sudah bertakhta di `Istana'.

Teater Keris mungkin tak cukup `budayanya' mahu dipentaskan di Istana Budaya. Mungkin Keris juga sudah hilang keramatnya hingga sudah tidak layak menghuni sebuah `Istana'.

Biar tidak menonton Raja Siam. Kami tetap mahu tengok Keris dan keramatnya. Selepas melabuh diri sebentar di Jalan Raja Laut, kami terus ke Jalan Syed Putra. Sempat melapik perut di Tupai-Tupai. Hilang selera apabila ditontonkan Malaysia dibuli Uzbekistan di TV.

Kami ke Panggung DBP. Memang betul, tiket masih banyak.


Teater Keris adalah produksi yang bagus. Karya Seniman Negara, Datuk Syed Alwi Syed Hassan. Teater moden dengan ciri bangsawan. Ada penglipurlara. Adunan muzik yang merdu oleh James Boyle. Irama joget, keroncong, zapin, gurindam dan syair silih berganti. Adegan silat dibimbing oleh guru silat Ku Ahmad Ku Mustaffa. Seni pentas dihias oleh seorang lagi Seniman Negara, Datuk Syed Ahmad Jamal.

Teater Keris adalah sebuah teater yang berkonsepkan teater campur muzikal campur bangsawan. Keris adalah senjata, simbol, azimat dan keramat.

Teater Keris berkisah tentang orang Melayu yang yang mempertahankan budayanya, toleransi dan keterbukaan menerima tetamu juga bagaimana mudahnya kita digula-gula dengan kesenangan sementara. Teater Keris berbicara tentang globalisasi dengan cara yang mudah dan menghibur.

Teater Keris dijayakan dengan barisan pelakon seperti Omar Abdullah, Nam Ron, Zulkifli Zain, Normala Omar, Zuhairi Ibrahim dan Edwin Sumun. Ada penglipurlara pelawak lakonan Sabri Yunus, Zaibo, P Jeganathan dan Angeline Tan.

Saya terhibur menonton Teter Keris seperti Teater Alang Rentak Seribu. Saya sempat bersalam dengan Datuk Syed Alwi dan ucap tahniah.

Jangan cari Teater Keris di DBP. Sudah Selesai 15 Julai lalu.

Keris keramat sudah disimpan. Untuk tontonan cucu-cicit akan datang. Biar mereka tahu Keris pernah jadi simbol identiti orang Melayu, suatu waktu dahulu.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails