Ahad, Julai 22, 2007

sajak-sajak suci abdullahjones

.sajak-sajak suci
abdullahjones
Penerbit : Sindiket Soljah
Cetakan Pertama 2007
RM20

abdullahjones adalah nama yang tidak asing dalam dunia blog. Blognya simple, berwarna hitam dan putih. Memang tak menarik. Tak mungkin akan menang peraduan laman web terbaik. Namun begitu, blog abdullahjones sentiasa mengundang khalayak pembaca yang ramai. Ramai sebenarnya yang terpaut dengan tulisan beliau.

Saya sendiri terpaut dengan gaya tulisan abdullahjones yang begitu bersahaja, berterus-terang, kadang-kadang kasar bunyinya. Bahasanya terus, sarkastik, sinis, ada kelucuan, kadang-kadang berbau lucah.

Adakalanya, bila membaca tulisan beliau, terasa seperti mendengar seorang tua sedang merungut dan memarahi anaknya. Bahasanya seperti orang tua dahulukala. Beliau suka menggunakan gantinama kamu kepada khalayak, seperti seorang tua berbicara dengan orang muda.

abdullahjones sebenarnya sudah lama dalam dunia blog. Seawal tahun 2004 saya sudah membaca tulisan beliau di blog. AJ pernah menggunakan nama Osman Tikus, mengambil sempena watak Osman Tikus dalam filem Kembara Seniman Jalanan. Beliau memang meminati Pyanhabib yang memegang watak Osman Tikus dalam filem tersebut. Tak hairanlah jika puisi-puisi yang beliau tulis ada gaya Pyanhabib masa itu.

abdullahjones juga pernah menggunakan nama therat, yang diambil dari kata tikus, kemudiannya diterbalikkan menjadi tareht. abdullahjones banyak menghasilkan puisi beliau di e-sastera.com yamg sering disertakan dengan hasil lukisan beliau.

Nama abdullahjones rasa saya tiada kaitan dengan Indian Jones atau Bridget Jones. Dengar cerita abdullahjones meminati lagu Mr Jones nyanyian Counting Crows. Mungkin beliau juga suka mengira burung. Tak tahulah pula jika beliau meminati Abdullah Badawi Maklumlah sama-sama mencari damai abadi. Yang seorang berjumpa Jones, seorang lagi berjumpa Jeanne.

Buku ini mengumpulkan kumpulan puisi yang pernah ditulis oleh abdullahjones. Sajak-sajak tulisan abdullahjones mudah dibaca dan difaham, bahasanya ringkas tetapi tetap punya makna yang mendalam.

Terima kasih abdullahjones atas ingatan dan kiriman buku ini jauh dari UK. Moga buku ini akan jadi perangsang untuk abdullahjones terus menulis. Dapatkan buku ini dari Amir Mukhriz.


ruang terluang

di ruang yang terluang
ada cinta yang terbuang
ada nyala api yang gemilang
ada rasa sayang yang hilang
ada mesra yang diulang

di ruang yang terluang
ribuan peluang datang
jutaan gelisah tidak terbilang
nmaun masih berbaki
khauf kepada-Mu Tuhan

di ruang yang terluang
aku terkenang kasihnya orang

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails