Khamis, Julai 26, 2007

Pak Khai dan KIsah Ayah

Tajuk : Ayah
Penulis: Mat Ha Ezat
Penerbit : Badan Kebajikan Guru-Guru Wilayah padang Rengas


Mungkin ada yang akan menyindir saya bila kali ini saya menulis tentang sebuah buku yang tidak popular. Buku ini tiada yang menarik tentangnya. Mungkin juga anda tidak akan menjumpainya di pasaran. Watak yang dikisahkan di dalam buku ini juga anda tidak kenal. Penulisnya bukan seorang penulis ternama yang menulis novel cinta yang laku berpuluh ribu.

Buku bertajuk Ayah ini adalah buku terbitan sendiri ditulis oleh seorang bernama Mat Ha Ezat. Beliau menulis tentang ayahnya, seorang biasa.

Namun begitu buku ini amat istimewa bagi saya kerana ianya ditulis oleh seorang yang saya kenal iaitu Pengetua sekolah saya, lebih dari 20 tahun lepas. Mat Ha Ezat adalah gelaran di kampung bagi Dato' Khairuddin Arshad yang pernah menjadi Pengetua sekolah saya di Taiping. Banyak peristiwa pahit manis bersama beliau yang masih saya ingat sehingga kini. Maklumlah, sekolah berasrama, macam-macam kerenah kami dahulu. Dato' Khairuddin menamatkan karier sebagai Pengarah Pendidikan Negeri Perak.

Sesudah bersara, Dato' Khairuddin Arshad yang biasa kami panggil Pak Khai bergerak aktif dalam bidang penulisan. Beliau kini aktif dalam LEPAS, sebuah badan sastera yang punya sejarahnya yang tersendiri dalam perjuangan bahasa.

Kebetulan, Suri dan Pak Khai sekampung dan kami sering berjumpa di kampung. Saya tidak tahu yang Pak Khai seorang yang giat menulis, sehinggalah saya menghadiri Forum Sangeetha di Kuala Kangsar. Buku-buku terbitan LEPAS banyak dijual di situ. Baru saya tahu beliau rajin menulis dan pernah menulis dan mengusahakan beberapa buah buku. Salah satu daripadanya adalah buku ini yang menceritakan tentang ayah beliau bernama Arshad.

Dari wajah beliau, saya yakin Pak Khai terkejut tetapi gembira bila melihat saya hari itu. Terkejut kerana budak sekolah sains boleh meminati sastera. Gembira kerana datang memberi sokongan kepada beliau sebagai penganjur program hari itu.

Saya sempat berbisik kepada beliau yang saya ada sebuah blog tentang buku.

`Tulislah tentang buku Cikgu di situ', kata beliau.

Saya berjanji di bibir, tetapi di dalam hati saya tidak tahu bila saya akan membaca buku ini. Tiada apa yang menarik hati saya untuk membacanya. Tokoh yang ditulis, saya tidak kenal. Oleh itu, buku ini lama terperap di rak buku di rumah. Sudah agak lama. Sehinggalah hujung minggu lepas, tergerak hati saya untuk menarik buku ini dari rak.

Bukunya nipis. Hanya dalam 80 mukasurat. Kualitinya sederhana, tidak ada ISBN. Mungkin dicetak dalam kuantiti yang rendah dan diedar sebagai tandahati untuk rakan taulan. Buku ini dierbitkan oleh Badan Kebajikan Guru-Guru Wilayah Padang Rengas.

Buku ini ditulis dengan gaya bahasa yang mudah tetapi lancar. Penulis bercerita tentang ayahnya yang beliau kagum dan sayangi. Seorang tua yang berkerja kampung, mengerjakan bendang tetapi telah berjaya membesarkan anak-anak seramai 13 orang. Kesemua mereka berjaya dalam hidup, hasil pengorbanan dan jerih payah seorang ayah.

Pak Khai telah berjaya mengajar saya sekali lagi. Jika sayangkan seseorang tulislah kisah tentangnya. Berapa ramai dari kita yang mengaku sayangkan orang tua. Berapa ramai pula yang merakamkan kasih sayang itu dalam bentuk buku. Kalau yang pandai menulis dan ada nama sedikit dalam masyarakat mungkin sedang berangan untuk menulis memoir diri sendiri. Untuk menonjolkan kebaikan budi diri, akan kita tulislah di helaian awal, bahawa buku ini kita dedikasikan buat ayah bonda tercinta, kononnya. Setakat itulah sahaja yang biasa kita buat.

Namun, berapa ramai mahu menulis tentang seorang ayah yang tiada nama, seorang marhein yang bersusah-payah dan berkorban semata-mata mahukan anaknya berjaya? Berjayanya kita, ada nama dan gah serata dunia adalah kerana didikan dan asuhan orang tua. Merekalah sebenarnya hero dan wira di belakang seorang yang berjaya.

Itulah pengajaran dari seorang guru. Terima kasih Cikgu. Saya berjanji kepada diri saya, akan saya turut jejak langkah Cikgu. Saya akan tulis dan rakamkan kasih sayang di helaian kertas. Tidak cukup kasih sayang sekadar mengirim sekeping dua not biru setiap bulan. Curahkan rasa dari jiwa buat tatapan rakan taulan dan sanak saudara.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails