Ahad, Julai 08, 2007

Bila Tuhan Berbicara

.

Judul : Bila Tuhan Berbicara
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit : Al-Ameen Serve Sdn. Bhd.
Genre : Novel Drama
Mukasurat : 374 halaman
Cetakan Pertama : 2007
ISBN : 9833991235

Merata saya mencari buku ini. Akhirnya bertemu di Kinokuniya KLCC. Judul bukunya sahaja sudah menggugah jiwa untuk memiliki dan membacanya. Berbagai telahan saya buat tentang isi kandungan buku ini. Saya mula bertanya apa yang dimaksudkan dengan Tuhan Berbicara. Saya mula terbayang Al-Hallaj. Adakah penulisnya akan membawa pembaca ke arah itu? Mulanya saya menyangka buku ini tentang kisah sufi. Apa lagi bila nama Shams Tabriz dan Jalaludin Rumi disebut di awal buku. Mungkinkah ini buku pengembaraan mencari Tuhan? Mungkinkah pencarian itu digambarkan melalui keakraban guru dan sahabat seperti Shams Tabriz kepada Rumi?

Rupanya buku ini adalah sebuah kisah yang mengambil premis Ashabul Kahfi. Ianya kisah tiga orang berlainan latarbelakang yang terperangkap dalam sebuah gua…eh..bunker. Dunia ketika itu dibayangkan penulisnya telah dilanda gempa bumi, taufan dan letupan gunung berapi yang dahsyat. Seperti dalam kisah Ashabul Kahfi, mereka bertiga telah ditidurkan dan hidup semula beribu tahun kemudian di sebuah dunia baru.

Cubalah bayangkan apa akan berlaku bila tiga orang berlainan latarbelakag, pemikiran dan fahaman dikurung dalam sebuah tempat tanpa boleh keluar. Apakah yang akan mereka lakukan?

Itulah yang terjadi kepada tiga orang pemuda berlainan latarbelakang. Razlan,seorang ekstrimis agama yang yakin pengeboma berani mati adaalh satu kerja mulia. Sahlan seorang saintis yang mahu menukar jantina juga Mazlan seorang doktor yang lupa akhirat ditemukan dikurung dalam sebuah gua…eh…bunker.

Saya cuba bayangkan apa akan berlaku bila tokoh politik berlainan parti dalam Negara kita ini dikurung dalam sebuah gua…eh…bunker. Dalam waktu aman, mati hidup balik pun mereka tidak mahu duduk berbincang di meja untuk kepentingan agama, bangsa dan Negara. Apa yang akan mereka lakukan jika mereka tiada pilihan, terkurung bersama musuh politik yang selama ini dimusuhi?

Buku ini menjadi unik kerana ianya dipersembahkan dalam bentuk novel-drama. Ianya disusun berbentuk dialog dan monolog yang boleh dipersembahkan dalam bentuk drama pentas, walaupun saya rasa ada dialog dan monolog yang terlalu panjang untuk dihafal skripnya.

Ianya juga boleh dibaca seperti novel yang penuh dengan dialog dan monolog. Dialognya ada unsur falsafah yang dihidang dalam bentuk ringan dan diselit dengan kelucuan. Setiap kali membaca buku Faisal Tehrani, saya akan mendapat juga pengetahuan baru. Sesekali terasa seperti membaca sebuah buku ilmiah tentang gunung berapi. Saya juga mendapat pengetahuan baru tentang pengebom berani mati dan justifikasi mengapa mereka bersikap sedemikian. Mereka yang sering melabel Faisal Tehrani sebagai Syiah patut membaca bahagian ini, di mana Faisal Tehrani mencipta watak seorang ekstrimis agama bernama Razlan. Hujah panjang lebar diberikan oleh watak Razlan yang juga pakar pembuat bom, mengapa dia menjadi seorang teroris yang mengebom dan meletupkan diri.

Buku ini juga memuatkan tentang sastera Islam dan teater berunsur Islam melalui watak Tuan Pengarah yang sering muncul menyebok di tengah-tengah babak. Saya bayangkan jika novel ini dipentaskan, watak ini akan dipegang oleh Faisal Tehrani.

Buku ini patut dibaca semua. Ahli politik perlu baca, tokoh budayawan juga tokoh bahasa juga perlu baca. Mereka yang sering bergaduh di blog dan laman web dengan meninggalkan komen yang menyinggung dan mencemuh agama dan mengetepikan toleransi juga patut membaca buku ini. Moga mereka ini dipertemukan dlam gua..eh...bunker seperti dalam buku ini.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails