Selasa, April 24, 2007

Bertemu Pencinta Buku

.



Saya menulis posting ini di rumah kami di Ipoh. Petang tadi saya pulang setelah dua hari mesyuarat di Port Dickson.

Hari Ahad, saya di Seminar Pencinta Buku 2007. Satu pengalaman yang akan segar lama dalam ingatan. Bagaimana akan saya lupakan kenangan bertemu kali pertama dengan rakan-rakan pencinta buku.

Saya bertemu kali pertama dengan masali, orang kuat bukuonline. Saya dan isteri tidak akan lupakan budi baik dan layan mesra beliau. Masali bertungkus-lumus mahu menjayakan Seminar kali ini bersama rakan-rakan lain dari bukuonline.. Saya juga berjumpa Khairusy Syakirin, setelah hampir 20 tahun tidak bertemu. Tahniah dan terima kasih untuk mereka yang bertungkus-lumus, walaupun kurang sokongan dari pengusah toko buku.

Seminar ini juga menemukan saya dengan sdr Nisah Haron, penulis novel terkenal. Bertemu pertama kali bagai sudah kenal lama. Begitu juga dengan suami beliau Sdr Shukri, pengendali Ujanilmu.com




Saya bertemu Pak Samad dan Sdr Helmy. Ucapan Pak Samad pagi itu sangat menarik. Saya harap saya boleh dapat teks ucapan beliau untuk dibaca sekali lagi. Ucapan beliau disusun dengan begitu teliti, Pemilihan kata seakan petikan dari karya beliau. Saya rasa seperti dibawa oleh Pak Samad menyusuri kedai-kedai buku di Singapura yang pernah beliau selongkar.

Saya telah diminta membentangkan kertas kerja tentang pengalaman blog dalam meneroka dunia buku. Saya sebenarnya hanya menceritakan pengalaman peribadi saya yang dikongsi di blog, dengan harapan akan lebih ramai pencinta buku memulakan blog untuk berkongsi minat dan pengalaman dunia buku. Kalau ada kekurangan dan tidak tercapai apa yang dihajatkan, harap dimaafkan.

Saya juga bertuah dapat bertemu tokoh akademik Prof Dr Bukhari Lubis, tokoh penyair dan penulis Raja Ahmad Aminullah.

Rakan blogger Shima datang jauh dari Johor. Abdullah dari Kelang. Norziati juga datang, walau sekejap. Jika ada rakan lain yang tidak saya sebut dan tegur, saya minta maaf.

Kita akan berjumpa semula di ketika yang lain. Mungkin di Pesta Buku, minggu depan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails